29/08/2023

Les universitats catalanes condemnen i rebutgen les actituds discriminatòries en el món de l’esport

En un comunicat, Esport Català Universitari defensa la pràctica esportiva com un espai de valor incalculable tant per al desenvolupament individual de les persones com per la construcció de relacions igualitàries i inclusives

Jugadores de futbol fent pinya. Foto: Pexels
Les universitats catalanes estem agrupades i cooperem en l’àmbit esportiu a través de la institució Esport Català Universitari (ECU), que materialitza la nostra visió comuna sobre la pràctica esportiva dins les comunitats universitàries.
L’esport universitari és per a nosaltres un espai de valor incalculable tant per al desenvolupament individual de les persones com per a la construcció de relacions socials igualitàries, inclusives i democràtiques. L’esport ha de ser un espai de salut, de diversió, de competició i de superació. Però també ha de ser un espai de cooperació, d’igualtat, d’inclusió i, evidentment, de seguretat, on sigui possible trobar-se a gust i construir relacions de companyonia i d’equip en plena llibertat. El compromís de les universitats amb l’esport és, en darrer terme, un compromís amb un model de societat lliure i igualitari.
Les conductes discriminatòries de qualsevol mena, com poden ser les masclistes, no només són inadmissibles, sinó que perverteixen a més el sentit i els valors de la pràctica esportiva i de les relacions socials que aquesta hauria d’ajudar a construir. Per tot plegat, les accions i les reaccions masclistes i prepotents de Luis Manuel Rubiales Béjar, president de la Reial Federació Espanyola de Futbol, són intolerables i representen un model d’esport i de societat que les universitats catalanes condemnem rotundament.
Donem suport explícit a la futbolista Jennifer Hermoso i a totes les esportistes que, com ella, pateixen situacions d’abusos masclistes i de poder. La valentia i la fermesa que la jugadora ha hagut de forjar en unes hores per contrarestar les pressions i la deslegitimació de les seves paraules han estat admirables.
Des de l’ECU som conscients de la feina que encara queda per fer i sabem que un altre esport és possible: un esport en què els esportistes i els col·lectius que hi participen siguin respectats en la seva diversitat, i en què les institucions i les estructures organitzatives que el fan possible siguin transparents i democràtiques.
Curs rere curs mirem de posar aquests valors en acció amb l’organització dels Campionats de Catalunya Universitaris, i celebrem i agraïm a l’esport femení i a les seves esportistes que estiguin fent des de fa temps, i molt especialment aquests dies, passos de gegant per demostrar al món que un altre esport, veritablement igualitari, democràtic i humà, és possible.