27/10/2023

Uns cursos innovadors ajuden el professorat a detectar i prevenir possibles casos de suïcidi a les escoles

El projecte, coordinat per la URV, també ha inclòs una enquesta que evidencia la manca d’informació dels centres educatius en un àmbit en què també cal més formació

Un moment de la primera Jornada de Prevenció del Suïcidi en el Context Educatiu

La prevenció del suïcidi s’ha convertit en una de les preocupacions en l’àmbit educatiu, i els Projectes d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT), cofinançats per la Generalitat i les diputacions i amb la participació activa de la Universitat Rovira i Virgili, també hi incideixen. Una de les operacions dels PECT, la que correspon a formació i tecnologia dins de Pobles Vius i Actius, ha inclòs, entre les seves actuacions, dos cursos en línia adreçats al professorat de les escoles de primària i secundària al voltant de la prevenció del suïcidi en la infància i l’adolescència, i de la intervenció en el bullying i el ciberbullying. Impartits aquestes últimes setmanes per professors de la URV, hi han pres part al voltant d’un centenar de docents d’escoles d’arreu del país, tant de l’àmbit rural com de l’urbà, que han agraït l’accés a la formació en una tema encara amb massa mancances.

A part dels cursos virtuals, el projecte al voltant de la prevenció del suïcidi, coordinat per Janaina Minelli de Oliveira Ramos i Conxa Torres, professores del Departament de Pedagogia de la URV, ha inclòs una enquesta resposta per 282 escoles catalanes per avaluar l’experiència i les necessitats dels centres educatius catalans en aquesta problemàtica. Segons l’enquesta, un 36% dels centres no tenien coneixement de la Guia per a l’abordatge de la conducta suïcida i de les autolesions no suïcides al centre educatiu, publicada l’any passat pels departaments d’Educació i Salut de la Generalitat, i un 92% del centres ignoraven la publicació Encarem el suïcidi juvenil: orientacions i eines per a entitats juvenils protocol del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (2020).

Per altra banda, un 45% dels centres enquestats va haver de gestionar una verbalització d’intencionalitat suïcida durant el curs passat; un 15%, un intent de suïcidi, i un 2,85%, un suïcidi. “Aquests dades demostren la necessitat de realitzar activitats de prevenció del suïcidi dirigides a l’alumnat i intensificar la formació del professorat en la identificació del risc de la conducta suïcida i de l’abordatge d’aquesta problemàtica, com és el cas dels cursos que hem impartit”, assegura Janaina Minelli de Oliveira Ramos.

Els PECT són iniciatives que impulsen els agents del territori i lideren les entitats públiques locals de Catalunya per promoure actuacions que contribueixin a la transformació econòmica i al progrés social del territori, i tenen sempre un fort component d’innovació. En aquest cas, la innovació ha estat la creació d’una plataforma que incorpora un programa formatiu amb cursos en línia i recursos tecnològics per millorar-ne l’accés i la qualitat, destinat al professorat de les escoles i instituts. Aquest programa és el que inclou els dos cursos impartits al voltant d’aquesta problemàtica, Nous reptes de la comunitat educativa: prevenció del suïcidi a la infància i l’adolescència i Intervenció en bullying i ciberbullying des de la comunitat educativa. Conxa Torres explica que l’accés virtual als cursos i als recursos tecnològics associats “faciliten i augmenten les possibilitats d’aquestes formacions”. “La intenció és mantenir aquesta plataforma per poder generar noves formacions i tornar a ofertar alguns dels cursos que han aixecat més interès, com és el cas dels dos sobre prevenció del suïcidi”, afirma Torres.

Les conclusions del projecte s’han presentat aquest dijous i aquest divendres en la primera Jornada de Prevenció del Suïcidi en el Context Educatiu, celebrada a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV. A més de les conclusions del projecte, ha inclòs taules rodones i xerrades sobre la prevenció del suïcidi, l’autolesió i l’assetjament en el context escolar. La jornada ha servit com a acte de cloenda d’aquesta operació del PECT Pobles Vius i Actius, emmarcat en la RIS3CAT i en el Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 i cofinançat per la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona.