25/04/2023

La URV participa a l’Assemblea de la Terra de les Nacions Unides

El treball de les universitats ha estat fonamental perquè l'Estat espanyol hagi sigut el primer de la Unió Europea en reconèixer la natura com a subjecte de dret

Els representants de les universitats de l'Estat espanyol, amb Susana Borràs, de la URV, i l'ambaixador espanyol a les Nacions Unides.

Susana Borràs, professora del Departament de Dret Públic i membre de la plataforma de les Nacions Unides “Harmony with Nature”, participa per part de la Universitat Rovira i Virgili en les reunions preparatòries de l’Assemblea de la Terra que l’ONU celebrarà el 22 d’abril de 2024, coincidint amb el Dia de la Mare Terra. L’objectiu és millorar l’harmonia amb la natura, accelerar l’acció climàtica i implementar l’Acord sobre Biodiversitat de la mateixa ONU per garantir que el 30% de la terra i l’aigua del nostre planeta estiguin protegits l’any 2030.

A més de la URV hi participen vuit universitats de l’Estat amb investigadors de diferents disciplines. El seu treball ha estat fonamental perquè Espanya s’hagi convertit en el primer país de la Unió Europea en reconèixer el valor intrínsec de la naturalesa, a través de l’atribució de la personalitat jurídica del Mar Menor i dels seus drets, i és un referent no només per a altres països presents en aquesta reunió de Nacions Unides, sinó també un exemple inspirador per a altres formes de governança en espais amb problemàtiques associades a les externalitats derivades de pràctiques econòmiques abusives, relacionades amb moltes parts de la Naturalesa, com passa a Donyana, l’Albufera i el Delta i la conca del riu Ebre, entre d’altres.

Amb la mirada posada en la protecció del 30% de la terra i l’aigua del planeta, el secretari general de l’ONU, António Guterres, ha instat a “alçar la veu i exigir als líders que facin les paus amb la naturalesa”, i aquest dilluns 24 d’abril s’ha celebrat el “Diàleg Interactiu durant la commemoració del Dia Internacional de la Mare Terra”. D’acord amb la Resolució 77/169 de l’Assamblea General, de 14 de desembre de 2022, aquest diàleg interactiu té el mandat de debatre sobre la possibilitat de convocar una reunió d’alt nivell i valorar-ne l’abast.

Titulada provisionalment “Assemblea de la Terra”, se celebraria el 22 d’abril del 2024 perquè “el paradigma en evolució no antropocèntric o centrat a la Terra segueixi reforçant el multilateralisme mitjançant el debat d’enfocaments holístics alternatius basats en diverses visions del món que puguin contribuir a l’aplicació de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible i més enllà”, expliquen els investigadors i investigadores de les universitats espanyoles participants a la trobada. Com a membre de la Plataforma de les Nacions Unides “Harmony with Nature”, la professora Susana Borràs participarà tant en aquesta reunió oficial que se celebrarà a la seu de Nacions Unides a Nova York, com a les reunions preparatòries.

La Naturalesa com a subjecte de dret, no com a escenari de pràctiques econòmiques

Aquest dilluns ha estat present en un d’aquests diàlegs interactius, que, en els darrers 15 anys, han facilitat diàlegs sobre l’harmonia amb la natura, basant-se tant en la ciència com en les visions del món tradicionals dels pobles indígenes, entre d’altres sistemes de coneixement. Els diàlegs interactius Harmony with Nature han contribuït a promoure el multilateralisme, una visió sistèmica de l’economia integrada en l’ecosfera i una consciènica cada vegada més clara que resulta imperatiu concebre la Naturalesa i els seus elements com a subjectes portadors de drets, no com un simple escenari en el que es poden desenvolupar les nostres pràctiques econòmiques.

Aquests diàlegs han permès als responsables polítics aprendre més sobre metodologies i casos d’èxit sobre la gestió comunitària dels bens comuns, la justícia econòmica o la satisfacció de les necessitats dels ecosistemes i les persones en conceptes com el viure bé o el benestar dels éssers vius i ecosistemes. L’objectiu seria anar mès enllà de la visió antropocèntrica tradiciona l del desenvolupament sostenibles i cap a concepcions ecocèntriques.

Gràcies a la coodinació de la Plataforma de Nacions Unides “Harmony with Nature”, aquesta sessió del Diàleg reuneix una representació de les universitats de l’Estat: la Universitat de Múrcia, la Universitat de València, la Universitat Autònoma de Madrid, la Universitat d’Alacant, la Universitat de Màlaga, la Universitat de Castella – La Manxa, la Universitat del País Basc, la Universitat Rey Juan Carlos i la Universitat Rovira i Virgili. El personal docent i investigador forma part de diferents disciplines en les que es reconeix el valor intrínsec de la Naturalesa: des de l’economia, la sociologia, la filosofia fins al dret.

A la sessió que s’ha celebrat a Nova York amb la participació de les universitats espanyoles hi han intervingut el president de l’Assemblea General de les Nacions Unides Csaba Kőrösi , el president de Bolívia, Luis Arce; la vicepresidenta del govern espanyol i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera; Sonia Guajajara, minstra per a les Persones Indígenes del Brasil; Suleiman Adamu, ministre de Recursos Hídrics de nigèria, i Li Junhua, subsecretari general de l’ONU per als Afers Econòmics i Socials.