04/05/2023

La URV participa un any més al festival Tarraco Viva

El grup de recerca SETOPANT presenta les recreacions digitals de la ciutat antiga per entendre millor com era la ciutat en època romana i l’Aula de Teatre representa l’obra Talia i la força de Dionís

Imatge de l'antiga Tàrraco creada digitalment pel Seminari de Topografia Antiga de la URV-ICAC.

La URV serà present un any més al festival internacional de recreació històrica Tarraco Viva, que arriba a la XXV edició i tindrà lloc del 8 al 21 de maig a Tarragona. Com ja és habitual, el Seminari de Topografia Antiga de la Universitat (SETOPANT) de la URV col·labora oferint diferents formats d’imatges de l’antiga Tàrraco creades digitalment per als decorats a partir el coneixement científic sobre l’urbanisme de la ciutat antiga. A banda d’aquesta aposta de tecnologia digital, l’Aula de Teatre de la URV i Zona Zàlata tornarà a interpretar l’obra Talia i la força de Dionís, i el catedràtic d’Història i Història de l’Art, Joaquín Ruiz de Arbulo, realitzarà diferents conferències.

Torna l’obra teatral Talia i la força de Dionís
Recreació de l'Aula de Teatre de la URV i Zona Zàlata al Festival Tarraco Viva.
Recreació de l’Aula de Teatre de la URV i Zona Zàlata al Festival Tarraco Viva.

De la mà de l’Aula de Teatre de la URV i Zona Zàlata, aquesta recreació històrica en forma d’espectacle mostra l’evolució dels gèneres teatrals clàssics i gira al voltant de l’arqueologia teatral al servei de la creació escènica actual. L’obra, que va estrenar-se en l’edició passada, s’ha fet a través del Laboratori de reconstrucció històrica de teatre clàssic romà.

Des de les primeres edicions de Tarraco Viva, l’Aula de Teatre de la URV ha aprofundit en els gèneres del teatre clàssic per mostrar els mites de l’antiga Roma i la concepció del món, així com també per reflexionar sobre la seva influència en la creació contemporània.

L’obra tindrà lloc el divendres 12 i el dissabte 13 a les 21.30 hores al Teatre Auditori del Camp de Mart. L’activitat és d’accés lliure i gratuït amb aforament limitat.

Conferències

El catedràtic i director del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV, Joaquín Ruiz de Arbulo, oferirà tres conferències temàtiques al voltant de la Tarragona romana:

• “Tàrraco en color. Imatges digitals de l’antiga Tàrraco”. Presentació de les darreres imatges digitals de recintes monumentals de l’antiga Tàrraco, elaborades pel grup de recerca SETOPANT (URV-ICAC) en col·laboració amb el Festival. La conferència serà divendres 12 de maig a les 19:30 hores als Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat. Hi participen els professors de la URV Ricardo Mar i José Alejandro Beltrán.
Imatge de l’antiga Tàrraco creada digitalment pel Seminari de Topografia Antiga de la URV-ICAC.
  • “Tarraco, capital provincial. La ciutat dels grans congressos”. Una vegada l’any, tenia lloc a Tarraco una gegantina assemblea amb delegats arribats de totes les colònies i municipis de la província. Havien de celebrar les festes de culte imperial, escollint un flamen o gran sacerdot, amb un mandat anual. La conferència serà divendres 19 de maig a les 19 hores als Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat.
  • “Artis et artifices. Les arts i els artesans”. Deia Plini el vell que les arts eren la capacitat dels homes de crear coses noves que no existien en la naturalesa. Parlarem de la mimesis, la capacitat de pintors i escultors de reproduir la realitat de manera espectacular. La conferència serà dimecres 10 de maig a les 19.30 hores al Casal de Vila-rodona.

Ruiz de Arbulo forma part del grup assessor del Festival i lidera també el grup de recerca SETOPANT, que, un any més, hi col·labora aportant els coneixements sobre les eines d’informació geogràfica i reproduccions dels edificis i espais de Tarraco per entendre millor com era la ciutat en l’època romana. Es pot visualitzar en 3D al web del projecte Tarraco 360º. Les conferències són d’accés lliure i gratuït amb aforament limitat.

El professor també participarà en una conversa sobre el festival amb Magí Seritjol, director de Tarraco Viva. Serà dilluns 8 de maig a les 21 hores de manera virtual a la pàgina web del festival.

Jocs romans per a alumnes de secundària

Per tercer any, l’equip de l’ICE de Clàssiques de la URV ofereix Ludi Constantinenses. Una trobada lúdica d’alumnes de l’assignatura de Llatí de 4t d’ESO que consisteix en un circuit de jocs romans diversos. L’activitat es durà a terme el divendres 12 de maig a la vila de Centcelles de Constantí durant tot el matí.

La informació completa sobre Tarraco Viva es pot trobar al web del festival.