05/05/2023

La URV, pionera en la integració del servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts

Anualment, els estudiants elaboren prop de 40 treballs de fi de grau i de fi de màster que responen a les necessitats d'entitats del territori a través de la metodologia d'aprenentatge servei

10è Mercat de Projectes Socials de la URV.

L’aprenentatge servei és una proposta educativa que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors. La URV va iniciar-lo l’any 2012, essent la primera universitat pública catalana a impulsar-lo. Cada any estudiants dels diferents graus i màsters elaboren els treballs finals, prop de quaranta, i també participen en experiències en assignatures que responen a necessitats reals plantejades per entitats socials, culturals i ambientals del territori.

L’expertesa en aquesta metodologia i la implementació exitosa que n’ha fet situa la URV com a líder en aquest camp i ha estat exemple de bones pràctiques en el grup de treball d’aprenentatge servei de l’Aliança Aurora, una de les xarxes d’universitats europees promogudes per la Comissió Europea per esdevenir campus interuniversitari.

Precisament aquest dijous s’ha fet la desena edició del Mercat de Projectes Socials, que té per objectiu posar en contacte les entitats amb estudiants i professorat que volen elaborar o dirigir, respectivament, els treballs de fi de grau i màster i tesis doctorals centrades en respondre les necessitats que plantegen les entitat. 16 de les 45 entitats que formen part d’aquesta iniciativa de la Universitat eren presents al mercat de projectes i van poder explicar de primera mà els projectes que posen a l’abast dels estudiants. En total, 110 projectes que els estudiants poden escollir per fer el seu treball de final d’estudis, disponibles al campus virtual, on poden inscriure’s tant alumnat com professorat.

El catàleg de projectes d'aprenentatge servei està disponible al campus virtual.
El catàleg de projectes d’aprenentatge servei està disponible al campus virtual.
“Els estudiants se senten part de la solució”

Sandra Iglesia, coordinadora del grau en Llengua i Literatura Hispàniques, i Josep Miró, coordinador del grau en Administració i Direcció d’Empreses del Campus Terres de l’Ebre, són dos dels professors que fa anys que estan involucrats en l’aprenentatge servei, i van assistir al Mercat de Projectes Socials per recollir informació sobre els possibles treballs que oferiran als estudiants del grau. Tots dos coincideixen a destacar el nivell de motivació que els proporciona als estudiants fer els treballs amb una entitat perquè “aporten valor”, afirma Miró. “Els estudiants veuen i conviuen amb les necessitats i se senten part de la solució”, conclou Iglesia.

Així, per exemple, en l’àmbit de llengües, els estudiants han elaborat guies per a voluntaris que ensenyen espanyol a immigrants per superar el nivell A2, amb materials i recomanacions de l’ús de material a l’aula.

El coordinador del grau de Psicologia, Marc Guasch, al 10è Mercat de Projectes Socials.

Però els àmbits d’intervenció són molt diversos i, per tant, hi tenen cabuda pràcticament totes les disciplines dels ensenyaments de la Universitat. En el Mercat de Projectes Socials, les entitats van exposar alguns dels projectes que ofereixen per treballar-hi: per exemple, la creació de tallers per a joves amb malestar emocional, de l’entitat Ocell de foc; la dinamització d’un espai exterior de la fundació Topromi, que treballa amb persones amb discapacitat per a la seva inserció laboral, o el disseny d’un estudi qualitatiu i de participació ciutadana per a les intervencions que fa l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària (IDIAP Jordi Gol).

Punt de trobada del 10è Mercat de Projectes Socials de la URV.

El Mercat de Projectes ha arribat aquest curs a la desena edició, i és exemple per a la Vrije Universiteit Amsterdam, membre també de l’Aliança Aurora. La gestora del servei d’aprenentatge servei d’aquesta universitat, Camille Bressers, junt amb el professor Sarju Sing Rai van desplaçar-se a Tarragona per implementar el projecte a Holanda. “És molt inspiradora la feina de la URV, que és líder en l’aprenentatge servei – explica Bressers-, i és una gran oportunitat per als estudiants”.