11/05/2022

La URV serà present al festival de recreació històrica Tarraco Viva

L'Aula de Teatre presenta Talia i la força de Dionís, un espectacle que mostra l'evolució dels gèneres teatrals clàssics, i el grup de recerca SETOPANT col·labora per a la restitució de la ciutat antiga amb reproduccions a gran escala per a les recreacions

Les grans descobertes de l’Antiguitat protagonitzen la XXIV edició de Tarraco Viva, el festival romà de Tarragona, que tindrà lloc del 15 al 29 de maig. Com cada any, el Seminari de Topografia antiga de la URV (SETOPANT) col·labora per a la restitució de la ciutat antiga que es mostra en l’escenografia de les recreacions històriques; el catedràtic del Departament d’Història i Història de l’Art, Joaquín Ruiz de Arbulo, ofereix tres conferències, i l’Aula de Teatre de la URV i Zona Zàlata presenta l’obra Talia i la força de Dionís.

Talia i la força de Dionís, arqueologia teatral al servei de la creació escènica actual

Rastrejar el passat per intentar entendre qui som o com som és una de les motivacions de les recerques de l’Aula de Teatre de la URV i de Zona Zàlata i les reconstruccions escèniques que duen a terme a través del Laboratori de reconstrucció històrica de teatre clàssic romà des de les primeres edicions de Tarraco Viva, on van estrenar-hi les Farses Atel·lanes. Amb els anys han aprofundit en altres gèneres del teatre clàssic per mostrar els mites de l’antiga Roma i la concepció del món, així com també per reflexionar sobre la seva influència en la creació contemporània.

Talia i la força de Dionís és precisament un espectacle que, sota la direcció de Joan Pascual, mostra aquesta evolució dels gèneres teatrals clàssics, un recorregut i una síntesi dels rituals grecs, les Farses Atel·lanes, la pantomima romana, la comèdia i tragèdia clàssica i els autors teatrals. Arqueologia teatral al servei de la creació escènica actual, que es podrà veure dissabte 21 de maig i dissabte 28 a les 21:20 h al Teatre Auditori del Camp de Mart.

Conferències

El catedràtic del Departament d’Història i Història de l’Art, Joaquín Ruiz de Arbulo, forma part del grup assessor del Festival des de l’inici i, a més, ofereix tres conferències que, en aquesta ocasió tracten tres temes ben diversos.

• “Passió d’antiquaris. L’inici de les excavacions arqueològiques a Herculà i Pompeia”. El 1734 es van iniciar les obres d’un palau als peus del Vesuvi. Durant els treballs van aparèixer unes estàtues de marbre que van marcar un abans i un després en l’arqueologia. La conferència serà dimarts 17 de maig a les 19:30 h a l’Antiga Audiència.
  • “El descobriment de Troia. La realitat arqueològica de la mitologia grega i llatina”. Un banquer alemany, lector infatigable d’Homer, va aconseguir provar, a finals del segle XIX, que els personatges de la gran poesia èpica grecollatina van ser creats sobre una base històrica real. La conferència serà dijous 26 de maig, a les 19:30 h a l’Antiga Audiència.
  • “La tomba de Tutankamon. L’egiptomania, la passió per les antiguitats egípcies”. A la Vall dels Reis s’hi havien trobat fins a 61 grans tombes de faraons, però totes buides. El 4 de novembre de 1922 Howard Carter va descobrir un estrany forat. La conferència tindrà lloc al municipi de Vila-rodona dimecres 18 de maig a les 19:30 h al Casal.

Ruiz de Arbulo lidera també el grup de recerca SETOPANT, que col·labora amb Tarraco Viva aportant els coneixements en les eines d’informació geogràfica i reproduccions dels edificis i espais de Tarraco. Es pot visualitzar en 3D al web del projecte Tarraco 360º i el públic de Tarraco Viva també podrà veure la reproducció a gran escala de dos d’aquestes escenaris de la ciutat antiga de Tarraco: el Fòrum de la Colònia i el Circ, presents en l’escenografia d’algunes de les recreacions històriques.

Al Campus Extens de la URV a Cambrils, la professora de l’INS Cambrils, Meritxell Blay, ofereix la conferència “Dones a la romana. La història de Roma des d’una perspectiva de gènere” per entendre el paper de les dones (esposes, mares, filles, esclaves, sacerdotesses) a la història de Roma. Dissabte 21 de maig a les 12 i a les 18 h al Molí de les Tres Eres.

La professora de la URV i l’ICAC, Diana Gorostidi participa en la taula rodona “Reptes dels museus d’arqueologia. El MNAT, avui”, junt amb Ester Ramón, conservadora del MNAT; Pere Rovira, restaurador del CRBMC, i Mònica Borrell, directora del MNAT. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona es troba en un procés de reforma amb una intensificació de l’activitat d’estudi, conservació i difusió. Professionals de diferents àrees afrontaran els reptes dels museus avui. Serà dimecres 18, a les 19 h als Serveis Territorials de Cultura, a Tarragona.

Circuit de jocs romans per a alumnes de secundària

Per als estudiants de secundària, l’equip de l’ICE de Clàssiques de la URV ofereix Ludi Constantinenses, la segona edició de la trobada d’alumnes de llatí de quart d’ESO. Es tracta d’una trobada lúdica d’alumnes de l’assignatura de Llatí de 4t d’ESO al Conjunt Monumental de Centcelles, on es posen en la pell dels romans a través d’un circuit de jocs romans diversos. L’activitat es fa a la vila de Centcelles, Constantí, durant el matí del divendres 20 de maig.

La informació completa sobre Tarraco Viva es pot trobar al web del festival.