02/06/2023

La URV presenta la menció dual del grau en Química a Expoquimia

La Facultat de Química és l'única de l'Estat que ha posat en marxa una menció dual

La menció dual del grau en Química de la URV ha estat objecte d’una taula rodona organitzada pel Col·legi Oficial de Químics de Catalunya en el context de la fira Expoquimia a Fira de Barcelona. La Facultat de Química de la URV ha estat de moment l’única facultat a nivell espanyol a posar en marxa aquesta iniciativa, sent-ne pionera en aquest sector.

Expoquimia és la fira més gran del sector de la química que se celebra a Espanya, i reuneix en un mateix saló a tots els sectors de la química. Enguany la fira buscava posar de manifest la importància estratègica en la transformació de la indústria cap a models productius energèticament més eficients i amb criteris d’economia circular. Aquesta trobada internacional de la química, que se celebra cada dos anys, es converteix durant quatre dies en el punt de trobada de l’ecosistema per a mostrar solucions reals integrades i casos d’èxit en els principals sectors d’aplicació.

La taula rodona, que ha estat moderada pel degà del Col·legi Oficial de Químics de Catalunya, Josep Maria Fernández Novell, ha tingut lloc el dia 1 de juny de 2023, com a part d’una jornada més àmplia titulada “El grau dual en química. Una oportunitat de talent per les empreses”. La taula rodona ha comptat amb la presència del Joan Miquel Capdevila Gascon, director del Complex Industrial d’Ercros de Tarragona, Belén Brota Minguillón, cap del Departament Tècnic de Qualitat i Medi Ambient del Complex Industrial d’Ercros de Tarragona; Joaquín Giménez Ávila, estudiant de la Facultat de Química de la URV; Xavier López, vicedegà de la Facultat de Química de la URV, i Iolanda Tortajada, vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat de la URV.

Els participants a la taula rodona durant un moment de la seva intervenció. D’esquerra a dreta: Xavier López, vice-degà de la Facultat de Química de la URV, el Joan Miquel Capdevila Gascón, director del Complex Industrial d’Ercros de Tarragona, Iolanda Tortajada, vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat de la URV, Belén Brota Minguillón, cap del Departament Tècnic de Qualitat i Medi Ambient del Complex Industrial d’Ercros de Tarragona, i Joaquín Giménez Ávila, estudiant de la Facultat de Química de la URV.
Josep Manel Torres, assessor a la Direcció d’AQU Catalunya durant un moment de la seva intervenció

La taula rodona l’ha obert la vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat de la URV, que ha explicat per què la URV porta anys treballant en el model de mencions duals, que no només s’ha posat en funcionament al grau en Química des del curs 2021-2022, sinó que s’ha estès ja a altres graus, com el grau en Gestió en Turisme i Hoteleria el curs 2022-2023, i el proper curs també es preveu que es posi en marxa al grau en Treball Social.

A continuació, el director del Complex Industrial d’Ercros de Tarragona ha explicat per què des de l’inici l’empresa va apostar per participar en aquesta menció dual i què representa per l’empresa participar en aquest tipus d’iniciatives. Per la seva banda, Belén Brota, que també ha estat durant les dues edicions en les que s’ha desenvolupat fins ara la menció dual al grau en Química de la URV tutora empresarial dels alumnes que participen en aquesta menció, ha detallat el pla formatiu que es desenvolupa per l’estudiant en aquesta empresa, i com se’n fa el seguiment i l’avaluació.

Joaquín Giménez, com a estudiant que actualment segueix aquesta menció dual, ha aportat el seu punt de vista, comentant les raons que el van impulsar a escollir aquesta opció, i quina n’està sent la seva trajectòria i valoració. Finalment, el vice-degà de la Facultat de Química ha explicat com s’estructura aquesta menció dual dins del grau en Química de la URV, com es fa la selecció dels estudiants participants, restringit a un nombre entre 5 i 10 alumnes per curs, degut a la complexitat de gestió d’aquest model formatiu, i el seguiment que des de la pròpia Facultat es fa del desenvolupament d’aquesta menció dual.

En acabar la taula rodona s’ha generat una animada conversa amb l’audiència, formada majoritàriament per representants d’empresa i responsables universitaris interessats en aquest model formatiu.