26/05/2022
Violències, per prevenir primer cal conèixer
68 persones participen en la tercera jornada d’Innovació en la Intervenció Social i Educativa
68 persones participen en la tercera jornada d’Innovació en la Intervenció Social i Educativa
La tercera jornada del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa, del Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social, celebrada el 25 de maig, va estar dedicada a comprendre les violències, les causes, les formes en que s’expressa, les funcions, les conseqüències, les respostes i les de prevenir-les. Promoure la cultura de la pau requereix primer aquest coneixement i debat col·lectiu. Fins a 68 persones van participar en la jornada que en aquesta edició es va fer íntegrament en modalitat virtual.
Marina Caireta Sampere, investigadora del l’Escola de Cultura de Pau de la Universitat Autònoma de Barcelona, va ser la conferenciant inaugural, i va posar l’èmfasi en la importància de treball quotidià en fomentar la cultura de la pau.
Es van presentar fins a cinc projectes de recerca i intervenció en els que s’abordaven diferents expressions de la violència. La doctoranda i professora Elena Garllardo va parlar sobre la transfòbia i la homofòbia en la infància i la joventut, la professora Eva Zafra va tractar sobre la protecció, atenció i recuperació dels infants i joves orfes per feminicidi; i l’educadora infantil Neus Miralles, va posar el focus en la intervenció psicoemocional per la prevenció de les violències en la primera infància. En l’àmbit de la llibertat sexual i les violències que la fereixen, Manoli Villarino va mostrar el treball de l’Associació de Famílies d’Abusos Sexuals Infantils de Tarragona, i l’advocada Ana Nahxeli va compartir la Guia jove sobre Consentiment Sexual que ha elaborat l’Ajuntament de Tarragona, per tal de donar eines al jovent tarragoní.
Jordi Navarro, professor del Máster MIISE i referent de la “Fundació En Xarxa”, i Jordi Burcet, coordinador d’activitat en Medi Obert de Justícia Juvenil de la Generalitat, van mostrar el treball socioeducatiu dut a terme amb els joves des d’un enfocament comunitari i innovador. A més de presentar els programes d’intervenció educativa, també es van visualitzar en primícia, els curtmetratges creats, interpretats i dirigits pels mateixos joves, després d’un procés de treball des del Teatre Social. Es van estrenar dos curtmetratges, el primer, “Rebobina”, on es mostraven situacions de masclisme i es donava l’oportunitat de rebobinar per tal d’actuar de forma no masclista, i el segon, “Date Cuenta” on s’anima als nois a identificar i reflexionar sobre la desigualtat de gènere en situacions quotidianes.
La jornada ha estat gravada i estarà disponible en obert en breu, consulteu les xarxes socials del Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social, Twitter i Facebook.