05/06/2017 Entrevista
Oriol Rios, investigador Juan de la Cierva del grup de recerca MEDIS
“Cal buidar d’atractiu les persones agressives i treballar de forma preventiva a l’escola”
L'investigador Oriol Rios dissenya propostes per tal que les escoles actuïn de forma preventiva davant del prejudici que l'agressivitat és la manera de tenir èxit i atractiu amb els altres. En parla a la tercera entrevista del cicle "Talent URV"
Oriol Rios és doctor en Sociologia i expert en gènere i violència escolar. Forma part del grup de recerca Metodologia de la Investigació amb Impacte Social (MEDIS), que avalua l’impacte que té la recerca en ciències socials i planteja diverses línies de transformació social i educativa.
Quines aplicacions té la teva recerca?
He treballat a fons propostes perquè les escoles actuïn de forma preventiva davant d’un prejudici assumit per molts nens: que una forma de demostrar masculinitat i tenir èxit i atractiu amb els altres és ser agressiu.
Què fa que l’assetjament escolar sigui tan difícil d’eradicar?
El problema que tenim a les escoles és que els nens que són dominants resulten atractius perquè són agressius, i quan actuem de forma disciplinària, de forma punitiva exclusivament, encara els fem més protagonistes perquè resulten més visibles.
Com s’aborda, doncs, aquesta problemàtica?
La recerca ens diu que cal buidar d’atractiu els agressius i cal treballar de forma preventiva. És necessari fer prevenció, que significa que cal socialitzar en models alternatius.
En què consisteixen aquests models?
Les masculinitats alternatives són aquelles masculinitats que s’allunyen de la violència i de l’agressivitat i que són segurs per enfrontar-se a aquestes situacions.
Quin ha de ser el paper de l’escola en aquest context?
Des de l’escola, de forma preventiva, hem de treballar perquè aquestes masculinitats siguin visibilitzades i se’ls doti d’atractiu. Aquesta és la manera que aquells que són agressius no siguin protagonistes i no gestionin l’aula, sinó que siguin els altres els que ens donin aquesta convivència en base a la igualtat.
Com s’aconsegueix dotar d’atractiu models no agressius?
L’escola ha de reforçar les possibles víctimes motivant la reflexió sobre l’amistat, fent-hi participar tota la comunitat escolar i proposant als menors aquests models de masculinitat alternativa.
Les masculinitats alternatives:
Què és i com es pot prevenir l’assetjament escolar? T’ho expliquem en un minut:
Més notícies de: TalentURV