09/03/2017

La desigualtat de gènere també està present a les universitats

La directora de l’Observatori de la Igualtat, Inma Pastor, ho va posar de manifest en una conferència al campus Terres de l’Ebre el Dia de la Dona, el 8 de maig

D'esquerra a dreta Inma Pastor, directora de l'Observatori de la Igualtat; Núria Gil, coordinadora de l'Antena Cultural Tortosa i Carme Valls, directora de l'Institut Català de les Dones a les Terres de l'Ebre.

Només una de cada 5,5 dones titulades de la URV arriben a ser catedràtiques, mentre que la proporció en els homes és del 2,2. En el cas dels grups de recerca universitaris, només un 28% estan liderats per dones i només en un 30% dels projectes de recerca les responsables són investigadores. Són xifres que ha posat damunt la taula Inma Pastor, la directora de l’Observatori de la Igualtat de la URV en el marc de la conferència: “Dones i ciència: repensant la ciència des de la perspectiva de gènere” pronunciada aquest dimecres al campus Terres de l’Ebre per celebrar el Dia de la Dona Treballadora, a proposta de l’Antena Cultural Tortosa de la URV. “Hi ha una situació de desigualtat, però estem treballant per corregir-la, tot i que és cert que la realitat és resistent al canvi”,  va apuntar Pastor.

De fet, les últimes dades de l’informe estatal sobre la igualtat de gènere en el món universitari evidencien que encara el 79% dels catedràtics a les universitats són homes, i només un 21% dones. La mateixa desigualtat la trobem en els càrrecs i govern de les universitats, i fora de l’àmbit universitari en el mercat laboral i en les administracions públiques.

Les causes de tot plegat  van més enllà que les dones puguin tenir més dificultats que els homes a l’hora de compaginar la vida laboral i familiar. “Veiem que no es presenten a premis o que no participen en tants congressos perquè no les conviden tant com als homes, i això influeix en la seua visibilitat”, assenyala Pastor. També influeixen determinats estereotips com que no hi hagin pràcticament dones a les enginyeries. “Això també les col·loca en un mercat laboral diferent, amb sous molt més baixos”, afegeix Pastor.

Des de l’Observatori de la Igualtat de la URV, que es va posar en marxa el 2006, abans que fos obligatori per llei, es vetlla per corregir aquestes situacions de desigualtat amb diverses actuacions per donar major visibilitat a les dones com les distincions Maria Antònia Ferrer, la Setmana de la Igualtat o la dinamització del Pla de la Igualtat de la URV. Des de la Unió Europea es porta treballant des de fa 20 anys en aquest tema i actualment només poden rebre fons europeus aquells projectes on hi hagi equilibri de gènere en la presa de decisions i en l’equip de recerca, i s’exigeix també la inclusió de l’anàlisi de gènere en el contingut de la recerca.

La conferència d’Inma Pastor es va celebrar a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre i va comptar amb la presència de la directora de l’Institut Català de les Dones a les Terres de l’Ebre, Carme Valls. I la presentació va anar a càrrec de Núria Gil, responsable de l’Antena Cultural Tortosa de la URV.