23/05/2019

Prop de 2.000 persones participen al Festival Internacional Pint of Science

Dels 68 investigadors i investigadores que han fet xerrades de divulgació científica, 20 fan recerca a la Universitat Rovira i Virgili

Durant tres dies a Tarragona i Reus s’ha parlat de ciència de la mà de 68 investigadors i investigadores, dels quals 20 fan recerca a la Universitat Rovira i Virgili. La imatge d’alguns bars d’aquestes dues ciutats plens a vessar per escoltar xerrades científiques ha estat inusual. La Cantonada, Highland, Tòtem Cafè i el Cau a Tarragona i l’Espai Prioral, el Cafè Teatre Bartrina i The Green Dog Cafè a Reus s’han quedat petits per acollir les gairebé 2.000 persones que aquest any no s’han volgut perdre el Festival de Divulgació Científica Pint of Science. En total han estat 31 dones i 37 homes que han explicat les seves investigacions davant d’un públic no especialitzat. Ho han fet de forma planera i entenedora, i els assistents han tingut l’oportunitat d’apropar-se a la ciència des d’una perspectiva diferent: preguntant, debatent i participant de forma activa amb els investigadors en l’ambient relaxat i distès d’un bar.

Un dels moments de la xerrada “Hombres y barba: una atracción microbiológica”, que va fer Serena Galiè, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV.

“Estem molt contents per l’extraordinària acollida que ha rebut el festival a les dues ciutats. Hem superat totes les expectatives i hem comprovat que la sinergia Reus-Tarragona funciona”, explica Francisco Algaba, investigador de l’Hospital Joan XXIII i president de l’Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona, que ha coordinat el festival a les dues ciutats. “Als investigadors ens costa sortir de la nostra zona de confort que és el laboratori, però hem comprovat que aquest tipus d’activitats són la millor manera de fer arribar la ciència a gent que no és experta”, comenta Gerard Aragonès, investigador del Departament de Bioquímica de la URV i membre de l’organització. Aragonès considera que fer activitats de divulgació científica “ha de ser una obligació dels investigadors, perquè podem fer recerca gràcies als diners públics i això ho hem de retornar a la gent explicant-los què fem amb aquests diners”. Per facilitar aquesta tasca, en aquesta edició es va oferir per primer cop una jornada de formació per als ponents per aprendre a parlar en públic i divulgar ciència.

L’Espai Prioral de Reus va ser un dels tres bars que acollien per primer cop el festival.

Els investigadors i investigadores que han participat enguany al Pint of Science estan desenvolupant la seva recerca en hospitals, associacions científiques, centres i instituts de recerca del territori i a la Universitat Rovira i Virgili, entre d’altres. Totes les persones implicades en el festival, tant els investigadors com l’equip organitzador, així com els bars que hi ha participat ho han fet de forma altruista i voluntària, amb el suport de les empreses i entitats patrocinadores i col·laboradores.

L’organització del festival ha apostat des del principi per a que cada edició tingui un caràcter inclusiu, i per aquest motiu algunes de les xerrades estan traduïdes al llenguatge de signes.

Un festival en expansió

El Pint of Science 2019 s’ha celebrat simultàniament a 73 ciutats de l’estat Espanyol, 17 més que en l’edició anterior, i també ha tingut lloc, en les mateixes dates, a més de 400 ciutats de 24 països dels cinc continents.

El festival va néixer el maig del 2013 a l’Imperial College de Londres, quan els investigadors Michael Mostkin i Praveen Paul van organitzar un esdeveniment en els seus laboratoris amb la intenció de mostrar la recerca que s’estava realitzant a persones afectades per diferents malalties mentals. La idea de seguida es va replicar a altres paÏsos fins que l’any 2015 es va celebrar la 1a edició de Pint of Science a l’Estat espanyol. L’esdeveniment va comptar amb la participació de 136 investigadors com a ponents en 25 bars de 8 ciutats. Des de llavors el festival no ha deixat de créixer.

A Tarragona i Reus la coordinació del festival ha anat a càrrec de l’Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona (@DivulgaTGN) i hi ha col·laborat institucions, entitats i empreses que patrocinen el festival. Aquesta entitat sense ànim de lucre té l’objectiu d’apropar la ciència a la ciutadania a través de l’organització d’activitats de divulgació. L’entitat l’integren persones involucrades en centres de recerca i institucions del territori que impulsen aquest tipus d’iniciatives per fomentar l’interès per la ciència.