18/03/2019

La Comissió Europea distingeix un projecte sobre migracions participat per la URV

L'Enciclopèdia dels migrants ha reunit 400 històries de vida de migrants a França, Espanya, Portugal i Gibraltar a través de l'experimentació amb l'art

Un moment del rodatge del documental a Gijón que forma part del projecte L'Enciclopèdia dels Migrants. Foto: Lluc Queralt.

L’Enciclopèdia dels Migrants és un projecte d’intercanvi de coneixements sobre les migracions a Europa, que ha utilitzat activitats educatives i d’experimentació artística per combatre l’exclusió socials dels immigrants. El projecte finançat pel programa europeu Erasmus + i integrat per entitats i universitats europees, com la URV, s’ha dut a terme entre Portugal, Espanya, França i Gibraltar amb la participació d’investigadors, pedagogs, artistes, ciutadans i agents socials. Tots ells han fet possible la compilació i publicació de 400 històries de vida de persones migrades a Europa i han fet accessible per a tothom la metodologia utilitzada.

El treball i els resultats obtinguts han estat qualificats per la Comissió Europea com a història d’èxit, una distinció que atorga als projectes que destaquen pel seu impacte, la contribució a l’elaboració de polítiques públiques, els resultats innovadors o l’enfocament creatiu, i que poden ser una font d’inspiració per a d’altres institucions.

Més concretament, el projecte l’Enciclopèdia dels Migrants, ha permès formar pedagogs en el desenvolupament de mètodes creatius innovadors basats en l’aprenentatge a través de les experiències; ha afavorit l’adquisició de noves experiències lingüístiques, digitals i interculturals a les persones migrades, i ha impulsat la cooperació entre investigadors, agents socials i ciutadans per fer nous projectes d’integració de les persones migrades.

Un dels tallers fets en centres educatius de França, que integren el projecte l’Enciclopèdia dels Migrants.

El projecte tractava d’aconseguir un canvi en la percepció sobre els immigrants i promoure el diàleg intercultural, afavorint la comprensió de la història de les migracions que han configurat l’Europa contemporània. Per això el resultat final és una enciclopèdia de tres volums que conté 400 testimonis de persones que van aportar cartes manuscrites en 74 llengües diferents, cadascuna de les quals s’acompanya d’un retrat fet per un equip de 16 fotògrafs. A més a més, els investigadors participants, de l’àmbit de les ciències socials i les humanitats, han aportat textos amb les seves investigacions. La publicació està disponible en quatre idiomes i és accessible en format paper en diverses biblioteques i en format digital.

El projecte ha estat liderat per l’associació francesa d’artistes L’âge de la tortue i hi han participat: la URV, a través del grup de recerca SBRlab, dirigit per Angel Belzunegui, i l’Ajuntament de Gijón, d’Espanya; el Museu de l’Història de l’Immigració, la Universitat de Rennes II i l’Ajuntament de Rennes, de França; l’Associació de Solidaritat Internacional, l’Associació Renovar a Mouraria i l’Ajuntament de Lisboa, de Portugal, i el Ministeri d’Esports, Cultura, Patrimoni i Joventut del Regne Unit.