21/03/2024

La URV dissenya una formació en línia gratuïta per afavorir la integració laboral d’immigrants

Els cursos, ja disponibles, s’adrecen a persones nouvingudes procedents d’Amèrica Llatina i el Carib i també a professionals de les empreses i organitzacions que les reben

Els cursos gratuïts ja estan disponibles en línia.

La inclusió d’immigrants en el mercat laboral és un aspecte crucial en la seva integració efectiva que, a més, contribueix a les economies de l’estat que els acull. Però la realitat dibuixa una situació desfavorable per aquestes persones: solen tenir taxes d’atur més elevades, ocupen llocs de treball menys qualificats i pateixen precarietat laboral. El projecte europeu InteLAC Market, liderat per la URV, ha dissenyat una formació gratuïta en línia per afavorir la seva integració al mercat laboral.

Aquesta formació està dividida en dos cursos: un adreçat a persones immigrants i refugiades de Llatinoamèrica i el Carib i un altre per a empresaris i membres d’organitzacions que reben aquestes persones. Els cursos s’han dissenyat tenint en compte els resultats d’un estudi multidisciplinari previ que s’ha fet en el marc del projecte, en el que s’han identificat les principals barreres a les quals s’enfronten aquestes persones en arribar a Europa i les necessitats que tenen per a la seva inserció laboral en diferents països del consorci: Àustria, Bèlgica, Itàlia i l’Estat espanyol.

El curs per a les persones nouvingudes ofereix recursos interactius, estudis de casos i activitats pràctiques dissenyades per reforçar la confiança de les persones participants i preparar-les per als reptes i oportunitats del mercat laboral. El contingut, estructurat en set mòduls, proporciona tècniques d’entrevista, estratègies de cerca de feina, formació en habilitats socials i altres aspectes rellevants del mercat de treball. El curs també facilita eines per identificar conductes d’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe a l’empresa.

El curs per a responsables del món de l’empresa i membres d’organitzacions que reben migrants de Llatinoamèrica i el Carib ofereix una sòlida formació relacionada amb la integració efectiva d’aquestes persones en les dinàmiques laborals europees. El contingut inclou formació en l’àmbit de la Responsabilitat Social Corporativa i les formes en què les empreses poden contribuir a la realització de la feina digna.

Equip investigador que ha participat en el projecte.

“L’objectiu final d’aquest programa de formació és afavorir la incorporació dels participants en el mercat laboral com a persones de ple dret”, explica la investigadora principal del projecte Inma Pastor, del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV. “Amb aquesta meta, i per tal d’evitar possibles discriminacions, el curs també inclou materials de sensibilització sobre les desigualtats de gènere en l’àmbit laboral”.

La inscripció als cursos és gratuïta i ja està oberta. La seva superació s’acredita amb un certificat. Tot i que hi ha un temps de realització recomanat, les persones inscrites poden seguir la formació al ritme que els convingui. Els dos cursos estan disponibles en castellà, anglès, francès, italià i alemany.

Precarització i vulnerabilitat

Les persones migrants i refugiades procedents d’Amèrica Llatina i el Carib solen tenir taxes de desocupació més elevades, ocupar llocs de treball menys qualificats (no sempre per falta de qualificacions) i patir condicions laborals precàries. Aquests resultats s’han obtingut en el marc del projecte InteLAC Market, que ha rebut el finançament del programa Erasmus Plus de la Unió Europea i que ha liderat el grup de recerca SBRLab (Social & Business Research Lab) de la URV amb la coordinació de la investigadora Inma Pastor.

A través d’un estudi multidisciplinari, realitzat entre cinc institucions europees, el projecte ha identificat les principals barreres a les quals s’enfronten aquestes persones migrants en arribar a Europa. Entre les més importants es troben les dificultats per regularitzar el seu permís de residència, la burocràcia associada a l’homologació de títols, la manca d’experiència laboral al país receptor i l’estigma i discriminació per part de les empreses. Això repercuteix en una precarietat laboral que desperta la necessitat d’abordar aquesta problemàtica des d’una perspectiva integrada, tenint en compte tots els factors que poden influir en la situació laboral d’aquest col·lectiu.