07/07/2015

Investigadors de tot el món debaten sobre l’ús de les TIC en l’aprenentatge de llengües

La 17a Conferència Internacional de Recerca CALL (Computer-Assisted Language Learning), sobre l’ús de les TIC en l’aprenentatge de llengües, té lloc del 6 al 8 de juliol al Campus Catalunya de la URV. Hi participen més de 100 investigadors d’una trentena d’universitats. En aquesta edició, la conferència CALL se centra en el disseny de tasques des del punt de vista pedagògic i metodològic. Està organitzada per la Universitat d'Anvers (Bèlgica) i la URV

Mar Gutiérrez-Colón, professora a la URV, i Jozef Colpaert, professor a la Universitat d’Anvers.

Com podem utilitzar la tecnologia que tenim al nostre abast per millorar els processos d’aprenentatge d’idiomes? Aquest és un dels objectius de la Conferència Internacional de Recerca CALL, que reuneix a Tarragona un centenar d’investigadors del món per parlar del futur de l’estudi de llengües estrangeres i el paper que hi tenen les noves tecnologies. Aquesta conferència està plantejada més enllà del punt de vista tecnològic: “En els primers anys ens vam centrar en la tecnologia i en el seu desenvolupament”, explica Jozef Colpaert, professor de la Universitat d’Anvers, “però gradualment hem vist que la pedagogia hi té una especial rellevància”.

Durant tres dies els investigadors debaten sobre models pedagògics, entorns virtuals, dispositius electrònics i altres aspectes tecnològics i metodològics relacionats amb les TIC i aplicables a l’aprenentatge de llengües. “Com que els participants procedeixen d’indrets diversos, trobem exemples i punts de vista molt diferents”, explica Mar Gutiérrez-Colón, professora a la URV. “L’objectiu és precisament aquest: afavorir el debat, més que arribar a un consens”, afegeix.

Un dels objectius és afavorir el debat sobre l’ús de les TIC en l’aprenentatge de llengües.

És la segona vegada, en els seus 17 anys d’història, que la conferència CALL es fa fora d’Anvers i la primera que Tarragona acull aquest esdeveniment. “Es tracta d’una oportunitat excel·lent per posar en valor la recerca que fem a la URV en aquest camp, així com la Universitat i la ciutat, davant d’un públic internacional”, explica la professora Gutiérrez-Colón. A la URV hi ha grups de recerca que treballen en l’ús de les TIC en l’aprenentatge de llengües, així com en l’ús de dispositius mòbils (mobile learning).

Enguany la conferència se centra en el disseny de tasques que afavoreixin la motivació i la participació dels estudiants. D’una banda, es parla de la conjunció entre les tecnologies que ja existeixen i l’aprenentatge d’idiomes. De l’altra, els investigadors conclouen que calen tecnologies específicament dissenyades per a aquesta missió. “El futur del CALL depèn de les tecnologies dedicades”, opina el professor Jozef Colpaert. “Hem de centrar-nos a dissenyar tecnologies pròpies amb les funcions que específicament necessitem per als nostres objectius, i conferències com aquesta són una bona oportunitat de decidir sobre aquestes necessitats”, conclou. L’esdeveniment està organitzat per la Universitat d’Anvers (Bèlgica) i la URV, i compta amb la col·laboració del grup de recerca RealTIC i la Diputació de Tarragona.