29/05/2020

Els accidents de trànsit van disminuir un 74% les primeres setmanes de confinament a la demarcació de Tarragona

Un estudi de la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible ha comparat les dades d'accidents amb intervenció dels Bombers de les sis setmanes prèvies i les sis posteriors a l'inici del confinament

Carretera al seu pas per la Pobla de Montornès. FOTO: Joan GGK, Flickr.

Durant les sis setmanes posteriors a l’inici del confinament, del 16 de març al 26 d’abril, els accidents de trànsit a la demarcació de Tarragona van disminuir un 74% respecte dels que van tenir lloc les sis setmanes prèvies. Són dades que han recopilat la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible sobre els accidents en els quals hi han intervingut els Bombers de la Generalitat de Catalunya. Si bé no són tots els que han tingut lloc durant aquest temps, els accidents en els quals actuen els Bombers són els que tenen repercussions més greus pel que fa a danys materials, lesions i pèrdues de vides humanes.

Amb la represa de l’activitat, la mobilitat va variar i la setmana del 20 al 26 d’abril ja es va produir un repunt en el nombre d’accidents de trànsit a les comarques de Tarragona i de Terres de l’Ebre. És per això que els investigadors preveuen que el nombre d’accidents de trànsit augmenti en relació al període equivalent de l’any anterior perquè s’espera un augment de la mobilitat en transport privat per les possibles reticències a utilitzar el transport públic.

Al llarg de les 12 setmanes estudiades s’observa que la mitjana d’accidents diaris va passar de 3,6 abans del confinament a 0,9 durant el confinament. Si es compara amb el mateix període de l’any passat, la disminució total és del 34%, però si es compara el període posterior a l’inici del confinament amb el període equivalent dels anys 2018 i 2019, la caiguda és del 76%.

Els accidents van disminuir tant en vies urbanes com interurbanes. De les segones, s’observa que la disminució és major en la xarxa bàsica convencional i les carreteres secundàries que en les autovies i autopistes. No obstant això, les diferències no són estadísticament significatives.

L’estudi l’han fet Òscar Saladié, director de la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible i investigador del Departament de Geografia, i Edgar Bustamante, investigador de la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible.