27/04/2018

Anna Rovira, estudiant: “Haver fet el treball de màster amb l’Aprenentatge Servei em servirà en el futur”

El proper dijous 3 de maig es fa el Mercat de Projectes Socials al campus Catalunya per facilitar la col·laboració entre les entitats socials i la URV

El grup de teatre del Taller Ocupacional Gresol de l'APPC La Muntanyeta, objecte d'estudi d'un treball fet a través de l'Aprenentatge Servei.

L’Aprenentatge Servei (APS) és una proposta educativa que aglutina en un sol projecte l’aprenentatge dels estudiants i el servei a la comunitat. Així, els estudiants responen a les necessitats que tenen les entitats socials del territori i aquestes contribueixen a la formació de professionals socialment responsables. Amb l’objectiu de facilitar la col·laboració entre estudiants i professorat i les entitats, el proper dijous 3 de maig es fa al campus Catalunya el 5è Mercat de projectes socials.

A través dels seus treballs de fi de grau i de fi de màster, així com altres projectes d’assignatures, els estudiants desenvolupen les propostes de projecte que tenen les entitats, ja sigui de l’àmbit social, cultural o ambiental, que poden tenir aplicació a tots els àmbits de coneixement. Des que va posar-se en funcionament, l’APS ha incorporat progressivament més assignatures, fins a les 77 del curs 2016-17, corresponents a 26 titulacions diferents, i més estudiants. Només el curs passat, van participar-hi 799 estudiants i, des que va començar el projecte, 177 professors i 294 entitats hi han estat implicades.

L’Anna Rovira és una d’aquestes estudiants. Durant el Màster en Emprenedoria i Innovació de la Facultat d’Economia i Empresa, va tenir l’oportunitat de fer el treball de fi de màster a l’Associació Provincial de Paràlisi Cerebral La Muntanyeta, que volia valorar el retorn social de les activitats del Centre Ocupacional Gresol, que atén persones majors de 18 anys afectades de paràlisi cerebral per aconseguir la seva màxima autonomia i integració social. Rovira va desenvolupar una fórmula de càlcul basada en la metodologia ROI, que calcula el retorn d’una inversió, mitjançant la qual pot valorar econòmicament allò intangible com és la repercussió social de les activitats del centre.

Es tractava, doncs, de saber quina repercussió tenen els diners invertits en les activitats sobre els propis usuaris, els treballadors, les famílies, la societat i les institucions amb el propòsit de conèixer el valor social del projecte. “El SROI està basat en el que utilitzen els governs de Canadà i el Regne Unit”, explica Anna Rovira, i li ha permès concloure que per cada euro d’inversió, l’impacte generat té un valor d’1,93 euros.

Per a Rovira, l’estudi és útil per a la planificació estratègica de l’entitat, ja que “els pot ajudar a dirigir els recursos a les activitats que generen un major impacte social”. En aquest sentit, posa com a exemple el grup de teatre del Taller Gresol, que “té una inversió baixa però un impacte molt elevant tant sobre els usuaris com sobre l’entorn”. Després de l’experiència, Anna Rovira afirma: “He après molt, m’he sentit molt bé fent-ho i penso que em pot servir en el futur”, ja que no descarta estar vinculada professionalment al tercer sector.

En el seu cas, la motivació per fer el treball de fi de màster, dirigit per la professora Misericòrdia Carles, a través de l’Aprenentatge Servei era personal, i s’hi sumava el fet que volia fer un projecte que tingués una aplicació, de manera que quan des del Màster en Emprenedoria i Innovació van oferir als estudiants la possibilitat, no s’ho va pensar dues vegades. En aquest moment està finalitzant el curs amb una estada a la Universidad Nacional del Sur, a l’Argentina.