20/04/2022

L’ansietat, l’estrès i la depressió motiven més del 80% de consultes al Servei d’Atenció Psicològica a l’Estudiant

Engega una enquesta per valorar les necessitats psicològiques dels estudiants i la implementació d'un programa d'autoajuda en salut mental a la URV

Estudiant al campus Sescelades.

La Universitat disposa del servei d’Atenció Psicològica a l’Estudiant, un servei d’assessorament confidencial i gratuït per afavorir l’adaptació dels estudiants a la Universitat, facilitar l’estabilitat emocional, millorar el rendiment acadèmic i assessorar sobre l’inici d’un tractament en cas necessari.

El nombre de casos atesos per aquest servei ha estat creixent des que les professores del Departament de Psicologia, Fina Canals i Anna Huguet, van fer-se’n càrrec: el curs 2020-21 van ser 102 persones (el 96%, estudiants, i el 4%, professorat amb consultes sobre estudiants) i a març d’aquest curs 21-22 ja són més de 100 les persones que han tingut una consulta amb les psicòlogues. Els factors que han motivat aquest increment de casos atesos són diversos: des de les necessitats derivades de la pandèmia fins a la normalització de l’atenció psicològica com a recurs per gestionar el malestar, però també la recomanació del servei entre els mateixos estudiants.

La gestió de problemes emocionals motiva la majoria de consultes

La gran majoria dels estudiants atesos, el 83,3%, demanen assessorament per gestionar problemes emocionals, com ara l’ansietat, la depressió i l’estrès. No obstant això, el servei també ha detectat algunes problemàtiques menys freqüents, com possibles trastorns del neurodesenvolupament, possibles trastorns de conducta alimentària i possibles trastorns greus. Aquests darrers casos, o casos amb un cert nivell de complexitat, són derivats als serveis de salut o socials que correspongui. La resta són atesos des del servei d’Atenció Psicològica a l’Estudiant amb un seguiment de fins a tres consultes, incloent la primera, que serveix a Fina Canals i Anna Huguet per entendre les necessitats i la complexitat de cada cas.

Enquesta per a la implementació de l’e-salut mental a la URV

No obstant això, “la necessitat d’atenció psicològica és elevada i els recursos no poden abastar la demanda que tenim”, explica Anna Huguet, co-coordinadora del servei. Per això avaluaran la possibilitat d’engegar un sistema que pugui cobrir les necessitats de més persones i millorar l’atenció psicològica de l’estudiantat de la Universitat. És el cas de “programes d’autoajuda que funcionen amb suport del psicòleg o psicòloga o grups d’ajuda mútua”, avança Huguet.

Per determinar les necessitats més comunes dels estudiants i explorar si l’ús de la tecnologia pot contribuir a arribar a més persones, els estudiants de la URV poden respondre l’enquesta d’e-salut fins al 6 de maig.

Així, una part de l’enquesta se centra en la valoració que fan els estudiants sobre l’atenció psicològica que els ofereix la URV i de la possible implementació de serveis de suport addicional a través d’Internet, i l’altra part de l’enquesta té per objectiu avaluar la salut mental dels estudiants per conèixer l’abast dels problemes psicològics més comuns.

Els resultats permetran combinar la recerca amb el servei a la comunitat universitària: “Des del grup de recerca Nutrició i Salut Mental (Nutrisam) tenim com a projecte de futur adaptar un programa d’autoajuda online per a les persones amb depressió, ansietat, estrès i problemes emocionals freqüents, que permetria als estudiants treballar de manera individual però amb suport extern, ja sigui a través del correu electrònic amb nosaltres, les psicòlogues del servei, o amb grups d’ajuda mútua”, explica Huguet.

Els estudiants que desitgin una primera consulta amb el Servei d’Atenció Psicològica poden escriure al correu atenciopsicologica@urv.cat.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*