20/11/2019

Antonio Osorio, professor d’Economia de la URV: “La igualtat de gènere augmentaria el PIB”

El campus Terres de l’Ebre acull la XXII Trobada d’Economia que enguany analitza l’economia des d’una perspectiva de gènere

Antonio Osorio durant la seua intervenció a la Trobada d'Economia del campus ebrenc

El repartiment no igualitari de les tasques domèstiques no només perjudica econòmica i socialment a les dones sinó que també acaba afectant la macroeconomia. “La igualtat de gènere pot contribuir a augmentar el PIB d’un país”, assenyala Antonio Osorio, professor agregat de la Facultat d’Economia i Empresa de la URV. “Amb menys càrregues familiars les dones podrien contribuir més a la productivitat i també a diversificar-la, ja que en molts aspectes treballen de manera diferent dels homes i això dona un valor afegit al producte final sigui quin sigui”, afegeix Osorio. Aquesta afirmació ha estat un dels arguments que ha posat damunt la taula durant la conferència de la XXII Trobada d’Economia, que ha tingut lloc aquest matí al campus Terres de l’Ebre de la URV.

“Les dones són menys competitives que els homes, però per ser més competitiu en l’àmbit laboral cal més llibertat en l’àmbit domèstic”, ha argumentat Osorio que recentment ha publicat un article d’investigació sobre aquest tema. El professor d’Economia ha anat desgranant una sèrie de dades inquietants que indiquen que en la societat actual encara cal recórrer molt de camí per aconseguir la igualtat en el mercat laboral. Així de les 500 empreses més importants del món, només 24 estan presidides per dones. Només un 70% de les dones amb fills menors d’edat treballen, mentre que en els homes aquest percentatge representa un 94%. Només un 50% de les dones amb possibilitat de treballar ho fan, en canvi en el cas dels homes és d’un 77%. La bretxa salarial existeix però no entre dones i homes que desenvolupen les mateixes feines sinó per la tipologia de feines, ja que els homes es decanten més per les professions tecnològiques que estan molt més ben pagades. I estadísticament per a les dones tenir un fill representa un 4% menys de salari al llarg de la seua vida laboral, per citar només alguns dels exemples.

Com a possibles solucions per superar la situació, el professor d’economia ha apuntat  a impulsar polítiques educatives que afavoreixin l’accés de les dones  a professions més ben pagades, més transparència salarial a les empreses i millor repartiment dels treballs domèstics, entre altres.

Un moment de la taula rodona moderada pel sotsdirector del campus Terres de l’Ebre, Xavier Farré, amb Dolors Puigjaner, Anna Sardà, Núria Altés i Sonia Mateu

La visió d’Osorio s’ha vist ampliada per les participants a la taula rodona que han encarat el tema des de diferents punts de vista. Així Dolors Puigjaner, professora del departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, ha explicat les accions dutes a terme per la universitat a l’hora d’afavorir que les noies es decantin pels estudis més tecnològics i trencar estereotips de gènere; Sonia Mateu, de l’Associació de Dones Emprenedores i Empresàries de Tarragona, ha destacat la manca de dades estadístiques que sobre aquest tema encara hi ha a l’Estat espanyol; Anna Sardà, baixista del grup Roba Estesa, ha lamentat els prejudicis amb què han de lluitar pel simple fet de ser noies i músics; i finalment Núria Altés, de l’Associació de Dones del Món Rural, ha denunciat la “profunda masculinització” del sector primari.

Organitzada per la Facultat d’Economia i Empresa de la URV i la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV i la Cambra de Comerç, la Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre busca aprofundir i aportar coneixements interessants per a sectors estratègics de les Terres de l’Ebre. En aquest cas, el tema de gènere és global però s’ha donat un enfoc territorial a través de l’Associació de Dones del Món Rural. “Creiem que és un tema molt preocupant i que amb jornades com aquesta contribuïm a fomentar la reflexió”, ha assenyalat Xavier Farré, sotsdirector del campus i coordinador de la jornada.