06/02/2019
Autors ebrencs i noves tecnologies, a la Jornada de potenciació de la literatura catalana
Un total de 250 estudiants de vuit instituts participen en aquesta jornada al campus Terres de l'Ebre, que té com objectius posar en valor la literatura i donar suport i idees al professorat de secundària
Un total de 250 estudiants de vuit instituts participen en aquesta jornada al campus Terres de l'Ebre, que té com objectius posar en valor la literatura i donar suport i idees al professorat de secundària
Autors ebrencs com Jesús Moncada i Gerard Vergés han compartit protagonisme amb Víctor Català o Josep Carner, en la segona Jornada de Potenciació de la Literatura Catalana que s’ha celebrat aquest matí al campus Terres de l’Ebre de la URV. Una jornada en la qual hi ha participat un total de 250 estudiants de Batxillerat i ESO de vuit instituts i centres de secundària de les Terres de l’Ebre. “Aquesta activitat normalment va adreçada als estudiants de Batxillerat, però en el cas de les Terres de l’Ebre els centres ens van suggerir que afegíssim també els de secundària obligatòria i així ho hem fet. És una novetat d’enguany”, ha explicat Carme Oriol, directora del Departament de Filologia Catalana de la URV.
L’altra novetat important ha estat la incorporació de la figura de l’escriptor ebrenc, Jesús Moncada. Vergés ja hi va figurar l’any passat, amb un taller de reescriptura a la Biblioteca Marcel·lí Domingo de Tortosa i una ruta literària pels carrers de Tortosa com en aquesta segona edició. En el cas de Moncada, la proposta dissenyada per Marc Lleixà i Laura Lázaro ha passat per fer triar als estudiants un fragment, frase o paraula de la seua obra més coneguda, Camí de sirga, per fer-ne un disseny gràfic específic que s’ha penjat a un perfil d’instagram especialment creat per l’ocasió: @taller.la.mequinensa. Alguns alumnes, per exemple, han optat per reconvertir gràficament en aigua la frase triada.
Aquest no ha estat l’únic taller que ha fet servir les noves tecnologies per apropar la literatura als estudiants de secundària. Així amb el hashtag #postalsebrenques, el professor Jordi Marín ha impartit un taller en el qual els estudiants de secundària han hagut de crear frases poètiques a partir del lèxic ebrenc. Paraules com xalar, roig o gambusins han estat molt presents en les propostes dels alumnes.
Impulsada pel Departament d’Educació de la Generalitat, i coorgantitzada pel Departament de Filologia Catalana de la URV i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), els objectius d’aquesta jornada són donar suport al professorat de secundària en l’assignatura de Literatura Catalana als instituts, i potenciar aquests estudis a l’hora d’obrir la Universitat als futurs alumnes, que poden optar a cursar el grau de Llengua i Literatura Catalanes. També hi ha hagut un taller de llengua, per il·lustrar el pas del llatí al català. Els altres tallers de literatura han girat al voltant de la creació poètica, no només a partir de la lletra sinó també del landArt o les xarxes socials amb la creació d’un videoclip poètic per penjar a YouTube, o el cromatisme en l’obra de Caterina Albert. Alguns d’aquests tallers també s’impartiran a la quarta Jornada de Potenciació de la Literatura Catalana que tindrà lloc els dies 20 i 27 de febrer al campus Catalunya de la URV.
“La literatura és líquid amniòtic ideal per desenvolupar les idees de llibertat, justícia, igualtat… D’aquí la seua gran importància i valor”, ha manifestat la directora dels Serveis Territorials del Departament d’Educació a l’Ebre, Montse Perelló, a l’acte d’inauguració. La jornada ha finalitzat amb una representació teatral a càrrec de l’alumnat del Batxillerat d’Arts Escèniques de l’Institut Dertosa. I també s’han impartit dues conferències: una sobre Solitud de Víctor Català i l’altra sobre El Cor quiet de Josep Carner.
Més notícies de: literatura catalana