11/04/2018

Estudiants de secundària s’apropen a la literatura catalana al campus Terres de l’Ebre

Més d’un centenar de joves que estudien Batxillerat participen en una jornada de conferències i tallers, alguns d’ells centrats en el poeta tortosí Gerard Vergés

Un dels tallers a la Biblioteca Marcel·lí Domingo de Tortosa.

Més d’un centenar d’estudiants de Batxillerat de diversos instituts de les Terres de l’Ebre que cursen la branca d’Humanitats i Ciències Socials han participat aquest matí en una nova Jornada de Potenciació de la Literatura Catalana per a alumnes de Batxillerat celebrada al campus Terres de l’Ebre de la URV. Concretament, hi han assistit 104 estudiants dels instituts Sòl-de-Riu d’Alcanar, Ramon Berenguer IV d’Amposta, Institut de Tecnificació d’Amposta, Institut Alfacs de Sant Carles de la Ràpita, Institut Sales i Ferré d’Ulldecona, Institut Deltebre de Deltebre i Institut Joaquim Bau de Tortosa, i quinze professors.

Impulsada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat, i coorgantitzada pel Departament de Filologia de la URV i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), els objectius d’aquesta jornada són donar suport al professorat de secundària en l’assignatura de Literatura Catalana de modalitat, potenciar aquests estudis i a l’hora obrir la Universitat als futurs alumnes, que poden optar a cursar el grau de Llengua i Literatura Catalanes. Es tracta de la tercera jornada de Potenciació de la Literatura Catalana que es realitza a la URV. Les dos anteriors es van fer al campus Catalunya.

En el cas de les Terres de l’Ebre, les activitats s’han repartit entre el  campus Terres de l’Ebre i la Biblioteca Marcel·lí Domingo de Tortosa. Al campus ebrenc ha tingut lloc la presentació i una doble conferència de Magí Sunyer sobre Maria Aurèlia Capmany; i de Montserrat Corretger sobre poesia, sentiments i emocions. També l’acte de cloenda que ha consistit en la representació de l’obra Carme Sansa diu i canta Maria Aurèlia Capmany, amb Carme Sansa i Jaume Mallofré a la guitarra. A la Biblioteca s’han fet diversos tallers, tots ells centrats en la figura del poeta tortosí Gerard Vergés: la ruta literària Tortosa sota l’ombra de Vergés, i un taller de poesia. També un taller sobre  El sonet d’una hermosa dama que es pentinava, de Francesc Vicent Garcia, el rector de Vallfogona, i la seua influència en altres poetes, entre ells Gerard Vergés.

La presentació de la Jornada, a l’aula 109 del campus ebrenc, ha anat a càrrec de Carme Oriol, Manolita Cid i Josep Bargalló

En l’acte de presentació hi ha intervingut Carme Oriol, cap del Departament de Filologia Catalana de la URV, que ha animat els alumnes a viure i gaudir de la literatura; Manolita Cid, directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, que ha destacat el poder dels textos literaris a l’hora de formar-nos com a persones. Cid també ha destacat l’èxit de participació de la jornada. També Josep Bargalló, coordinador de l’ICE, que ha explicat que el projecte de Potenciació de la Literatura és més ampli i hi ha un portal web amb material, enllaços i activitats de literatura catalana: https://litcatalanabat.wordpress.com/.