23/06/2021

La Coral i l’Orquestra de la URV posen en valor el llegat poètic d’Antoni Rovira i Virgili amb l’estrena de la suite de la compositora Carlota Baldrís

Prop de 400 persones van celebrar el 30è aniversari de la Coral i els 20 anys de l'Orquestra al Palau Firal de Tarragona

Final del concert d’aniversari de la Coral i l’Orquestra de la URV al Palau Firal i de Congressos de Tarragona.

El públic que ahir va assistir al concert de la Coral i l’Orquestra de la URV al Palau Firal de Tarragona, unes 400 persones, va escoltar per primera vegada la Suite Rovira i Virgili,  l’obra que Carlota Baldrís ha compost per a la commemoració dels 30 anys de la Coral i els 20 de l’Orquestra. Va ser la manera de recordar el llegat poètic d’Antoni Rovira i Virgili i posar-lo en valor, així com de celebrar la trajectòria de les dues formacions musicals de la Universitat.

Basada en els poemes Collita darrera i Collita tardana, l’obra tenia per objectiu “captar l’íntima intenció de Rovira i Virgili, l’essència que s’amagava entre les paraules, els pensaments i els records de l’exili” que es reflecteixen en els textos del periodista i polític que dona nom a la Universitat, i “que la música hi vibrés en consonancia i amb un gran respecte”, explica Baldrís. De fet, la compositora sent molt propers els textos de Rovira i Virgili perquè va viure les conseqüències de l’exili de prop: “He entès molt bé alguns sentiments que apareixen als poemes perquè vaig tenir l’avi exiliat a Pontellà, prop de Perpinyà”.

La Coral, que dirigeix Montse Ríos, i l’Orquestra, amb la batuta de Miquel Massana, van interpretar les cinc parts que integren la suite: l’instrumental Matinal; Les músiques profundes, que transmet com la música servia d’evasió a Rovira i Virgili; Pentagrama burlesc, que recorda la música fresca dels musicals; Cant d’enyorança, centrat en l’exili, i Oda a Tarragona, que transporta al passat romà a través de la música. Abans de cada cançó, el professor del Departament de Filologia Catalana, Pere Navarro, va llegir els poemes que integraven cada part, i Elena de la Cruz, professora del Departament de Filologies Romàniques i experta en Rovira i Virgili, va posar-hi el context.

D’esquerra a dreta: Miquel Massana, director de l’Orquestra; Pere Navarro, professor del Departament de Filologia Catalana; Carlota Baldrís, compositora, i Montserrat Ríos, directora de la Coral.

Va ser un concert d’aniversari rodó, tant perquè es complien tot just 30 anys del primer concert que va oferir la Coral de la URV, a més dels 20 anys de creació de l’Orquestra, com per la temàtica del concert, que tractava la llibertat i l’exili entroncant amb el context social i polític actual al país i en molts altres llocs del món. A més de la Suite Rovira i Virgili, la Coral també va interpretar Freedom Suite, de Duke Ellington. Per la seva banda, els grups de cambra de l’Orquestra de la URV van obrir el programa amb “Intermezzi”, del s.XVI al XX. La platea va omplir-se d’amics, exintegrants de les dues formacions, familiars d’Antoni Rovira i Virgili, persones de l’àmbit musical, el delegat dels Serveis Territorials de Cultura a Tarragona, Jordi Agràs; el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Manel Castaño, i la rectora, María José Figueras, que van voler celebrar els aniversaris i retrobar-se amb la música en directe.