14/03/2019

Cristina Fallarás: “Estem creant memòria col·lectiva de les dones”

La periodista i escriptora ha presentat a la URV l'exitós projecte #Cuéntalo, on les dones expliquen massivament experiències d'agressions sexuals

L'activista feminista, avui a la Sala de Graus.

“Acabo de conèixer la confirmació de la sentència a Juana Rivas, que simplement protegia els seus fills d’un pare maltractador. La justicía es vergonyosa a Espanya”, ha dit Cristina Fallarás, fent referència al fet que l’Audiència de Granada ha confirmat la sentència contra aquesta dona per sustracció de menors. Així ha començat la conferència “Més de dos milions de tuits en deu dies”, aquesta tarda a la Sala de Graus de la URV, per presentar el seu projecte #Cuéntalo.

Ha explicat com va néixer el projecte: “Quan vaig sentir la notícia de la sentència de La Manada, a l’abril de 2018, vaig pensar que a més a més de periodista i escriptora, jo era, per damunt de tot,  una dona. Vaig pensar que els jutges no havien cregut a aquella jove”. Un article de la codirectora de Público, Virginia Alonso, explicant una agressió sexual que havia viscut, va fer la resta. I així va començar el moviment, amb els seus tuits amb l’etiqueta #Cuéntalo, que va créixer espectacularment perquè les dones s’hi van afegir de manera massiva, des de seixanta països.

Per a Fallarás, parlar d’estar en contra de la violència de gènere en abstracte és un concepte buit. En canvi, el fet d’explicar les agressions concretes sí que té valor perquè fa que existeixin, crea mecanismes d’identificació entre les dones i elimina el sentiment de culpa que algunes senten quan pateixen algun atac. “És el poder de fer-ho públic, és la memòria col·lectiva actual que ja forma part del futur”. Ha recordat comentaris recurrents recollits a, com “és la primera vegada que ho explico”, o “no sabia que hi havia tantes dones a qui havia passat el mateix”. Les denúncies dels missatges es poden classificar en sis tipus: d’assassinats, de violacions, d’agressions sexuals, de maltractament, d’assetjament i de por. “El feminisme és necessari”, ha remarcat la periodista.  Recentment ha presentat el projecte al Parlament Europeu.

Preservar i analitzar els missatges

L’Associació d’Arxivers-Gestors de Documents de Cataluny (AAC-DG) va entrar en escena, i va capturar durant dues setmanes els 15 Gb de tuits amb l’etiqueta #Cuéntalo. Es van emmagatzemar de forma segura, es van convertir a formats reutilitzables, i posteriorment es va plantejar el seu arxivament per a poder oferir el contingut a l’anàlisi per part de personal expert, d’acord amb criteris de privacitat i respecte per a un contingut tan sensible. Aniol Maria, un dels dos arxivers que hi ha treballat, ha estat present a la conferència.

L’arxiver Aniol Maria, la directora de l’Observatori de la Igualtat Inma Pastor i Cristina Fallarás.

A la web del projecte es pot veure una visualització feta per BSC (Barcelona Supercomputing Center) que reflecteix l’esperit i la magnitud del moviment, analitzant les dades recollides sense perdre les històries individuals. La visualització classifica 130.000 tuits amb xarxes neuronals.

En la presentació de la conferenciant, Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat, ha remarcat que la paraula de les dones “no ha estat suficientment creguda, totes tenim alguna experiència d’això. Han calgut estadístiques i estudis per demostrar el que diem i el que vivim”.

La conferència, que ha reunit un públic nombrós i ha acabat amb la intervenció activa dels assistents, ha estat l’últim acte de la 12a Setmana per la Igualtat de la URV, que ha combinat conferències i altres activitats per animar la comunitat universitària a reflexionar sobre la necessitat d’aplicar la perspectiva de gènere a recerca, docència i transferència.

Cristina Fallarás (Saragossa, 1968) és llicenciada en Ciències de la Informació per la UAB. Ha exercit 32 anys de periodista a diferents mitjans i és escriptora.

La Sala de Graus s’ha omplert de gom a gom per escoltar Cristina Fallarás.
Moltes dones han mostrat admiració per la tasca de l’activista feminista.