01/08/2025

L’Institut de Ciències de l’Educació fomenta la formació del professorat en l’ús i aplicacions dels drons

Es tracta d’una iniciativa conjunta amb la Digital Catalonia Alliance de la Generalitat al voltant d’un giny útil a cada vegada més àmbits del coneixement

La sessió presencial que ha tingut lloc aquest juliol al Parc Mediterrani de la Tecnologia.

L’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la URV i la Digital Catalonia Alliance (DCA), una iniciativa de la Generalitat de Catalunya i el centre de recerca i2CAT, han format aquest últim curs 24 docents de formació professional en l’ús i aplicacions dels drons. El programa, que es va iniciar fa quatre anys i es continuarà impartint, té com a objectiu capacitar el professorat per introduir la tecnologia dron a les aules, oferint coneixements sobre el seu funcionament, els principals usos professionals i la normativa vigent, així com nocions de pilotatge.

La darrera edició d’aquesta formació s’ha tancat aquest mes de juliol amb una sessió presencial al Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT), a Castelldefels, on els participants han posat en pràctica els coneixements adquirits durant el curs a través de propostes pedagògiques adaptades a diferents especialitats de formació professional, que permeten als docents incorporar l’ús dels drons als projectes d’aula.

La formació ha tingut un ampli abast territorial, amb la participació de docents procedents de disset municipis de Catalunya repartits en dotze comarques, col·laborant així a estendre l’ús pedagògic de la tecnologia dron a tot el país i fomentant la innovació educativa tant en entorns urbans com en zones rurals.

Els cursos compten amb la col·laboració d’empreses com ara BCN Drone Center i  AEROFOR, i d’investigadors del grup de recerca ICARUS de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que aporten l’experiència pràctica en àmbits com la regulació, la física del vol, les aplicacions industrials o les càrregues útils.

Des de l’ICE-URV s’ha organitzat i planificat la formació i, sobretot, s’ha fet de pont entre els tècnics i el professorat, “mastegant tot el coneixement per tal que es transfereixi de manera entenedora i pràctica a les aules”, tal i com explica Joan Carles Sambró, un dels seus responsables. Sambró recorda que àmbits ben diversos, com ara la sanitat (sobretot en situacions d’emergència), l’arqueologia, l’arquitectura o l’enginyeria, entre molts d’altres, es poden beneficar de l’ús dels drons, de manera que és una eina que, segons Sambró, estarà cada vegada més present en els cicles formatius i a la mateixa universitat.

De fet, l’ICE compta amb 21 drons a disposició de les necessitats formatives de la URV. Són ginys pensats per a l’àmbit educatiu i que permeten entendre’n el funcionament, el manteniment i la programació. Una bona formació en l’ús dels drons és clau, tal i com recorda Sambró, per assegurar que es compleixin les normes de seguretat, ja que hi ha centres educatius que els comencen a introduir sense tenir-ne prou coneixement.

El programa formatiu es va iniciar el curs 2021/22 i ja ha permès formar 170 docents de més de 125 centres d’arreu de Catalunya. Amb un pressupost de 50.000 euros aportats pel Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat amb fons Next Generation, el curs permet consolidar una comunitat educativa activa que promou l’intercanvi d’experiències, recursos i equipaments vinculats a la tecnologia dron i la formació professional.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*