09/04/2018

El campus Terres de l’Ebre de la URV acull la 23a edició de les Jornades d’Escola Rural de Catalunya

Tenen lloc els dies 9 i 10 d’abril i hi ha inscrits més d’un centenar d’estudiants de Mestre de totes les universitats catalanes i d’Andorra

Les Jornades tenen molts participants.

“L’escola rural: un marc per a la innovació”, aquest és el tema central de les XXIII Jornades d’Escola Rural en la Formació Inicial dels Mestres de Catalunya que tenen lloc dilluns i dimarts 9 i 10 d’abril entre el campus Terres de l’Ebre de la URV i l’alberg Antoni Batlle de Deltebre. Organitzades pel Grup Interuniversitari d’Escola Rural (GIER), que integra totes les universitats catalanes, l’objectiu d’aquestes jornades, que compten també amb el suport del Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Tortosa, la Xarxa Vives i la FAPAC, és crear un espai de trobada, d’intercanvi i de reflexió entre mestres en formació, mestres en exercici i altres experts en educació, per tal de conèixer millor la realitat de l’escola rural. “Volem que els estudiants de magisteri puguin tenir informació de primera mà de com es treballa en aquestes escoles, una realitat que si no es veu és difícil d’explicar”, assenyala Conxa Torres, professora del Departament de Pedagogia de la URV i membre del GIER.

Així s’han inscrit en aquestes jornades més d’un centenar d’estudiants dels graus d’Educació Infantil i Primària i una vintena de professors de totes les universitats catalanes (URV, Blanquerna – Universitat Ramon Llull, UB, UAB, UdL, UdG, UVic i UManresa) i també de la Universitat d’Andorra.

El tema d’enguany, la innovació, és especialment interessant quan es parla d’escola rural, ja que per les seues dimensions i la seua vinculació més directa amb l’entorn, les escoles rurals són els espais on millor es poden treballar els canvis. “Moltes de les iniciatives d’escoles alternatives i experiències innovadores les trobem en aquest àmbit”, apunta Torres.

L’acte inaugural de les jornades té lloc a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre dilluns a les 10:30 hores i al marge dels parlaments més institucionals hi ha la intervenció  de la mestra i directora de l’Escola del Poble Nou del Delta, Míriam Claudio; i del director i la cap d’estudis de la ZER Montsià, Joan Carles Gálvez i Gemma del Salvador, que explicaran els seus projectes.

En total s’han presentat quinze comunicacions que aborden diverses iniciatives en escoles rurals de tot Catalunya. També s’exposen diverses experiències d’èxit en escoles i Zones Escolars Rurals (ZER) de les Terres de l’Ebre: Videoconferència a la ZER, de la ZER Riu i Serra (Aldover, Benifallet i Paüls);  Un pas cap el treball per ambients, de l’Escola Doctor Ferran de Corbera d’Ebre; Els pans del nostre poble,  de l’Escola Los Castellets de La Fatarella; Voleu conèixer el nostre entorn  de l’Escola Sant Blai de Bot; L’escola inclusiva: treball cooperatiu entre centres, de l’Escola Portrodó de Campredó, i Educació emocional a través del cos, de l’Escola de Poble Nou del Delta. També es visitaran 14 escoles rurals del Baix Ebre i Montsià integrades en sis ZER. A Catalunya hi ha actualment 86 Zones Escolars Rurals, 13 de les quals estan a les Terres de l’Ebre.

L’Escola Rosa Gisbert de Masdenverge, dins la ZER Montsià, serà una de les que es visitaran durant les jornades.

La cloenda d’aquestes jornades serà el dimarts a les 13 hores, amb la lectura de les conclusions per part de la professora Conxa Torres i la representació del conte Els arrugats, a càrrec dels alumnes de l’Escola Port-Redó i els alumnes de la fundació Mercè Pla. També a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre.

Més informació:

XXIII Jornades d’Escola Rural