27/11/2023

Un nou centre forma professionals i estudiants del sector sanitari amb metodologies innovadores

Aquest migdia al Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) s’ha inaugurat el Centre d’Innovació i Simulació Territorial (CISTE) creat per la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre de la URV. Un centre de formació permanent de la Fundació URV (FURV)que pretén donar resposta a les necessitats dels professionals i estudiants del sector sanitari públic i privat i també les de professionals d’altres disciplines a través de metodologies innovadores com la simulació.

Les instal·lacions del CISTE estan situades a la tercera planta del Campus Terres de l’Ebre i compten amb una superfície superior de 200 metres quadrats. El centre disposa de maniquins d’alta fidelitat i hiperrealistes, tant amb perfil adult, ginecològic, obstètric i pediàtric, geriàtric, i material i dispositius d’ús clínic. També integra tecnologia immersiva, una paret virtual i models d’impressió 3D, que permet fer l’experiència formativa més vivencial o eines de realitat virtual i augmentada per treballar en un metavers a mida segons necessitats i competències de l’àmbit professional.

Visita a les instal·lacions durant l’acte d’inauguració del CISTE

El CISTE és una agrupació de formació estratègica (AFE)que té com a objectius la innovació, la recerca, la formació i la transferència de coneixements a partir de la simulació i la tecnologia; activitats que es poden aplicar a diferents àmbits ja que el centre ofereix espais equipats tecnològicament i coneixement metodològic en simulació.

En primer lloc, en l’àmbit de la salut per a la millora de la seguretat del pacient i l’eficiència del rendiment dels equips clínics; en segon lloc, a l’empresa, en termes d’habilitats relacionals i directives; en tercer lloc, a l’educació, en la investigació sobre el procés de presa de decisions o la promoció de tècniques creatives en l’aprenentatge; en quart lloc, en la seguretat, al poder treballar competències  professionals en situacions de risc vital per part dels cossos de seguretat, i finalment, a l’esport, permetent posar en pràctica els valors esportius en situacions de competició, el lideratge d’equips i la resolució de conflictes.

Durant la inauguració, Silvia Reverté, directora de la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre, ha explicat que “el CISTE vol ser un punt de referència, un espai que millori la qualificació professional en l’àmbit de la salut —en diferents especialitats: mèdiques, d’infermeria, i altres graus universitaris— i també de professionals d’altres sectors. Un centre que agrupa les diferents entitats sanitàries públiques i privades per identificar necessitats formatives comunes i que promou la seva participació en la programació, per tal d’oferir una formació especialitzada al territori, cosa que evita costos de desplaçament i temps, alhora que es un atractiu per al territori”.

En aquest sentit, Josep Pallarès, rector de URV, ha emmarcat el paper del CISTE d’acord amb la tercera missió de la universitat que recull el caràcter de servei públic de la institució. Així, Pallarès ha destacat com “el CISTE, a través de la col·laboració amb les diferents institucions sanitàries, potenciarà la transferència de coneixement i impulsarà el progrés a través de la investigació, per, en última instància, millorar la qualitat dels serveis i, per tant, la qualitat de vida de la societat”.

Reverté ha posat èmfasis en que es tracta “d’un projecte de territori i per al territori, i que sobretot s’adapta i respon a les seves necessitats. Les Terres de l’Ebre no disposaven de cap espai específic per desenvolupar alta simulació, ni maniquins d’alta fidelitat que permetessin treballar habilitats i competències en un entorn segur, realista, immersiu i sobretot reflexiu on millorar els resultats d’aprenentatge professionals, fins la creació del CISTE”.

Josep Pallarès ha destacat també que el CISTE està situat estratègicament en un entorn acadèmic d’excel·lència com és la universitat i el campus i ha reiterat “la rellevància de projectes com la Càtedra i el CISTE per retenir talent i projectar talent en un entorn rural com són les Terres de l’Ebre”.

Acte d’inauguració del Centre d’Innovació i Simulació Territorial (CISTE)

El CISTE és una realitat gràcies a les dues subvencions del Ministeri d’Innovació i Ciència (MICINN), atorgades a la Fundació Dr. Ferran i la Fundació URV, a la Diputació de Tarragona, i a l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE), així com a la pròpia universitat.

El primer any d’activitat del CISTE

Durant l’any 2023, el CISTE ja ha estat operatiu. Concretament, s’han realitzat 91 cursos, dels quals 72 han estat conduïts per agents de salut del territori, formant un total de 1.307 professionals. Els 19 cursos restants han estat impartits pel campus a estudiants del Grau d’Infermeria, amb la participació d’un total de 338 alumnes, tots ells amb uns indicadors de qualitat i satisfacció excel·lents.

Els agents que han participat i impartit formacions al CISTE durant el 2023 han estat l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta i Atenció primària Terres de l’Ebre de l’Institut Català de la Salut (ICS), l’Hospital Comarcal de Móra d’Ebre, l’Hospital Comarcal d’Amposta, la Fundació Pere Mata, la Clínica Terres de l’Ebre i l’Hospital Santa Creu Jesús-Tortosa. Així algunes de les formacions que s’hi han celebrat són suports vitals immediats i avançats tant en adults com pediatria, d’actualització especialitzada, com formacions de gestió de crisis, humanització, gestió emocional a quiròfan, dol perinatal, comunicació de males noticies o violència masclista, entre d’altres.

Realització d’una simulació al Centre d’Innovació i Simulació Territorial (CISTE)