31/03/2023

El catedràtic de la URV Àlex Arenas rep la distinció al mèrit científic de l’Ajuntament de Tarragona

El consistori li ha concedit el reconeixement per les seves aportacions durant la pandèmia, tant pel que fa al la recerca sobre la propagació del virus com per la divulgació que en va fer a la societat

2023_03_31_02_VDM 021 Acte de lliurament diplomas de Mèrits. foto Tjerk van der Meulen 31.03.23 {city} Ajuntament de Tarragona

El físic i catedràtic de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial a la URV Àlex Arenas ha rebut aquest divendres la distinció al mèrit científic que atorga l’Ajuntament de Tarragona. Es tracta d’un reconeixement a les seves aportacions durant la pandèmia, tant pel que fa a la seva recerca sobre la propagació del virus del covid com per la tasca de divulgació que en va fer. Durant l’acte també s’ha otorgat la distinció al mèrit cívic, que ha rebut l’antropòloga i directora de l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors, Neus Roig Pruñonosa. L’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, ha destacat i ha agraït la seva aportació a l’excel·lència, cadascú des del seu àmbit.

Durant l’acte s’ha destacat l’aportació d’Arenas com a director de la Càtedra de Ciència i Humanisme de la URV. El conseller d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Manel Castaño, ha recordat que “Arenas ja va ser escollit per la Generalitat de Catalunya per formar part del Grup Horitzó, un comitè d’experts que assessora el Govern en polítiques de recerca, desenvolupament i innovació” i és per això -ha afegit-, que “l’Ajuntament ha volgut reconèixer l’aportació a la seva continuada tasca de fomentar, promoure, difondre i apropar els valors de la ciència a la societat des de la perspectiva humanística”.

Arenas ha agraït el guardó i ha admès “estar molt nerviós perquè m’ha fet recordar el que vam viure, una etapa molt dura”. El científic ha destacat que dos anys després es pot corroborar que “tenim la capacitat d’oblidar moments difícils per tal de sobreviure i que la ciència és l’única llum que tenim els humans per avançar”. El catedràtic de la URV ha remarcat que el premi és per a tot l’equip que l’acompanya cada dia.

Arenas és doctor en Física per la Universitat de Barcelona (UB), investigador visitant al Lawrence Berkeley Laboratory (LBL) i a la Universitat de Califòrnia a Berkeley (UC Berkeley). És catedràtic distingit del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili i external faculty del Complexity Science Hub (CSH) de Viena. L’any 2022 la Generalitat de Catalunya li va concedir la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya. La seva carrera científica s’ha centrat en l’estudi de la física dels sistemes complexos en xarxa.