25/04/2022

El Centre de Ciències Òmiques renova la seva pertinença al Mapa d’Infraestructures Científiques i Tècniques Singulars

Amb seu a Reus, forma part de la infraestructura Integrada de Tecnologies Òmiques (OmicsTech) i és gestionat per una unitat mixta amb professionals de la Universitat Rovira i Virgili i del centre tecnològic Eurecat

El Centre de Ciències Òmiques (COS), gestionat per la l Universitat Rovira i Virgili i el centre tecnològic Eurecat, ha renovat la seva pertinença al Mapa Nacional d’Infraestructures Científiques i Tècniques Singulars (ICTS) per al període 2021-2024. El COS és una infraestructura científica equipada amb eines i tecnologies punteres  per demostrar l’efecte saludable, els mecanismes d’acció pels quals es produeix i avançar cap a la nutrició personalitzada.

La directora de la Unitat de Ciències Òmiques d’Eurecat a Reus i coordinadora tècnica de la Unitat mixta del Centre de Ciències Òmiques, formada per professionals d’Eurecat i la URV, Núria Canela, explica que en els àmbits de la salut i la nutrició aquestes tecnologies “permeten realitzar estudis sobre biomarcadors, per exemple, biomarcadors predictius que poden indicar la predisposió a determinades malalties o biomarcadors d’estratificació per a poder classificar bé als malalts, i amb aquest pronòstic indicar mesures terapèutiques més personalitzades o aconsellar canvis d’estil de vida amb antelació”.

Pel que fa a l’alimentació i la nutrició de precisió, “les òmiques són fonamentals per caracteritzar de forma precisa el fenotip de les persones, entendre els mecanismes mitjançant els quals els ingredients i aliments exerceixen els seus efectes i trobar nous biomarcadors de salut, per tal de poder monitorar de forma precisa la resposta a una dieta o un aliment determinat”, assenyala el director de l’àrea de Biotecnologia d’Eurecat, Antoni Caimari.

El COS està considerat com a Infraestructura Científica i Tècnica Singular (ICTS) des de 2014 pel Ministeri d’Indústria i Competitivitat. És, així, una eina experimental d’avantguarda única a Espanya pel seu contingut i les seves prestacions, d’utilitat per al sistema d’R+D+i en l’àmbit nacional i internacional, imprescindible per realitzar determinades investigacions o desenvolupaments tecnològics, de forma que la seva construcció i/o conservació és prioritària i estratègica.

El Consell de Política Científica, Tecnològica i d’Innovació ha aprovat el mapa en el que s’inclou de nou la Infraestructura Integrada de Tecnologies Òmiques (OmicsTech), formada pel Centre de Ciències Òmiques (COS), el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG-CRG) i la Unitat de Proteòmica del CRG i UPF. La instal·lació ofereix a la comunitat investigadora la possibilitat d’utilitzar instal·lacions úniques dedicades exclusivament a les tecnologies òmiques, amb un ampli espectre d’eines d’anàlisi biomolecular que proporcionen una visió holística dels processos biològics.

Els avenços en les tecnologies de la genòmica, la proteòmica i la metabolòmica han obert noves vies per comprendre els mecanismes moleculars de les malalties i el comportament de les cèl·lules, els teixits i els òrgans. L’objectiu d’OmicsTech és impulsar les ciències òmiques, satisfent la demanda creixent d’aquestes tecnologies i assegurant la competitivitat en els camps de la Biomedicina, la Biologia i el sector Agroalimentari.

L’objectiu del Mapa d’ICTS, que s’actualitza cada quatre anys, és recolzar el desenvolupament d’infraestructures científico-tècniques d’avantguarda i estratègiques amb un cost d’inversió o manteniment i d’operació molt elevat. La seva actualització es realitza segons criteris de màxima qualitat científica, tecnològica i d’innovació.

Jornada de portes obertes del Centre de Ciències Òmiques

Les instal·lacions del Centre de Ciències Òmiques a Reus es podran visitar en una jornada de portes obertes que se celebrarà el proper 20 de maig, en el marc de la Setmana de l’Administració Oberta, una iniciativa impulsada mundialment per l’Aliança pel Govern Obert (Open Gov Week). Les inscripcions es poden formalitzar en aquest enllaç

Mapa d’Infraestructures Científico Tècniques Singulars 2021-2024