10/05/2021
El Consell Social de la URV premia dos projectes docents sobre educació en valors d’igualtat i educació científica
Els Premis a la Qualitat Docent, que distingeixen el professorat que ha destacat per les seves propostes formatives, han estat atorgats enguany a Maria Concepció Torres, professora de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, i a Núria Ruiz i Joan Farré, docents de la Facultat de Química
Els Premis a la Qualitat Docent, que distingeixen el professorat que ha destacat per les seves propostes formatives, han estat atorgats enguany a Maria Concepció Torres, professora de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, i a Núria Ruiz i Joan Farré, docents de la Facultat de Química
La professora Maria Concepció Torres i, en la modalitat col·lectiva, els docents Núria Ruiz i Joan Farré han guanyat els Premis a la Qualitat Docent 2021 atorgats pel Consell Social de la URV. Aquests premis pretenen reconèixer i impulsar projectes que contribueixen a la millora de l’ensenyament. Enguany, els distingits han estat seleccionats pels projectes educatius que han dut a terme en el marc dels drets d’igualtat, en el cas de Torres, i, per part de Ruiz i Farré, de l’educació d’alumnes de secundària i batxillerat a través de rutes científiques a peu.
El treball guardonat en la modalitat individual, dut a terme per Maria Concepció Torres, és un projecte educatiu basat en la metodologia docent APS (Aprenentatge Servei), que combina pedagogia amb valors socials i solidaris, i la metodologia d’aprenentatge en línia COIL (Collaborative Online International Learning). El va dur a terme amb estudiants de segon curs dels graus en Pedagogia i en Educació Social, en l’assignatura Política i Gestió Educativa, conjuntament amb estudiants de diferents graus del Instituto Tecnológico de Monterrey (Mèxic) en l’assignatura Ética, Persona y Sociedad.
La proposta educativa de Torres gira entorn a la igualtat de drets de les persones amb les seves diversitats, diferències i gèneres, i als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Cada grup d’estudiants ha treballat amb una associació sense ànim de lucre amb un propòsit social, elaborant propostes de millora o de nous projectes. El jurat dels premis ha valorat, a més de la innovació metodològica, la relació del projecte amb els valors i el compromís de la URV en el marc de la tercera missió de la Universitat, lligada a la responsabilitat social de la institució.
Per altra banda, el treball guanyador de la modalitat col·lectiva, dut a terme pels professors Núria Ruiz i Joan Farré, reconeix la seva tasca docent en els màsters en Formació del Professorat d’Educació Secundària, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes de la URV, des d’on han implantat amb la implicació de l’estudiantat uns itineraris a peu per la ciutat de Tarragona dirigits a alumnes de secundària i batxillerat.
La proposta de Ruiz i Farré utilitza la ciutat com a espai d’ensenyament i aprenentatge, en aquest cas amb un recorregut fisicoquímic i biològic-geològic. Els itineraris no se centren exclusivament en aspectes propis de les disciplines en qüestió, sinó que contenen i proposen activitats transversals amb aspectes culturals, artístics, històrics i arquitectònics.
El projecte dels itineraris científics ja ha estat publicat com a exemple de bona pràctica de la 7a edició del Higher Education in the World Report que edita la Global University Network for Innovation (GUNI). Actualment, per arribar a més públic, s’està dissenyant un web i una aplicació docent adreçada al professorat de secundària.