04/11/2021
El FIET ressalta la importància de la recerca i la innovació en tecnologia educativa
Més de 200 persones s’han donat cita en el segon Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia organitzat pel grup de recerca Arget, de la URV
Més de 200 persones s’han donat cita en el segon Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia organitzat pel grup de recerca Arget, de la URV
La tecnologia impacta en la formació al llarg de tota la vida i és una oportunitat per reduir les desigualtats, però per això calen accions centrades amb les polítiques públiques: “Els polítics hi tenen una responsabilitat molt gran” exposava durant les conclusions del segon Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia (FIET 2021) la seva coordinadora, la catedràtica de tecnologia educativa Mercè Gisbert.
La recerca i la innovació han d’anar de la mà de les polítiques públiques i del sector privat per fer front als nous reptes que s’han demostrat ja amb la recent pandèmia, en què s’ha posat de manifest no únicament la bretxa digital, sinó també la manca de competències digitals de la ciutadania i la necessitat de millorar les del col·lectiu docent. S’ha posat de manifest que la formació del professorat, tant la inicial com la permanent, continua sent un repte.
La tecnologia permet reduir la desigualtat i avançar en l’equitat i la democràcia digital, però, també és la generadora de bretxes cada vegada més grans. Bretxes que, per a reduir-les caldrà aconseguir la implicació i el compromís dels diferents actors.
Aquestes són, en línies generals, part de les conclusions del segon Fòrum FIET, que s’ha fet en format virtual i que ha seguit l’estela de la primera edició celebrada a Tarragona l’any 2014. Després de nou mesos de treball, 64 experts de vuit països han presentat els resultats de la seva feina en el fòrum tècnic. Han treballat en tres eixos temàtics: Processos educatius en contextos digitals; Processos d’integració i transferència de la recerca i la innovació en tecnologia educativa, i Ciutadania digital responsable. El marc general ha estat la recerca i la innovació en tecnologia educativa en un món digital, un objectiu que e va definir fa tres anys “i amb temàtiques i problemàtiques arrossegades des del 2014 que la pandèmia ha evidenciat, però no ha solucionat” exposava Gisbert, durant les conclusions.
A banda del treball del fòrum tècnic, en el fòrum públic s’han presentat 53 comunicacions i ha comptat amb l’assistència de 200 persones de 19 països. Aquesta segona edició del Fòrum ha estat coordinada de nou per investigadores i investigadors del Grup de recerca Aplicada en Educació i Tecnologia, ARGET de la URV. El grup de recerca Competències, Tecnologia i Societat en Educació, de la Universitat de Lleida, agafa el relleu en l’organització de l’edició del fòrum de l’any 2022.