16/06/2016

El futur del doctorat: millorar quantitat, qualitat i ocupabilitat

230 representants de 143 institucions i de 29 països europeus s'han donat cita aquest dijous al campus Catalunya per debatre sobre la formació doctoral. La inauguració d'aquesta trobada ha comptat amb la intervenció del rector Josep Anton Ferré; Francesc Díaz, director de l'Escola de Postgrau i Doctorat i Melita Kovacevic, de la Universitat de Zagreb (Croàcia). La trobada l'organitza el Consell d'Educació Doctoral (CDE) de l'European University Association

Tots els participants a la trobada, al pati del campus Catalunya, amb la colla Els Pataquers de la URV (fotos EUA-FURV).

“Ciència bàsica, competències transversals professionals i habilitats personals bàsiques”. Aquests són els tres ingredients que conformen un bon programa de doctorat, en paraules del rector de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Anton Ferré, que ha inaugurat la trobada anual que organitza el Consell d’Educació Doctoral (CDE) de l’European University Association (EUA) i que enguany ha acollit la Universitat. La trobada, plantejada al voltant del tema “La formació doctoral: un dilema de qualitat i quantitat?” finalitza demà divendres i ha reunit al campus Catalunya uns 230 representants de 143 institucions de 29 països europeus.

Josep Anton Ferré ha presentat la URV com una eina per crear valor per a les persones, les empreses i la societat, i ha fet un repàs del posicionament de la Universitat als rànquings internacionals.

El rector, que ha presentat la URV com “una universitat transversal i activa en totes les àrees del coneixement”, ha incidit en què l’objectiu d’un programa de doctorat és treballar per la gent i entrenar-la per a que estigui capacitada per fer avançar la societat.

La inauguració ha comptat amb la presència de Melita Kovacevic, de la Universitat de Zagreb (Croàcia) i presidenta del consell de direcció de l’EUA-CDE, que ha volgut agrair que aquesta trobada hagi tingut lloc a Tarragona i, d’aquesta manera, hagi tingut “una oportunitat per aprendre de la URV”.

Melita Kovacevic, Josep Anton Ferré i Francesc Díaz, durant la sessió inaugural (fotos EUA-FURV).
Més candidats i millor capacitats

La sessió inaugural ha finalitzat amb la intervenció de Francesc Díaz, director de l’Escola de Postgrau i Doctorat de la URV, qui ha afirmat que la formació doctoral ha d’anar encaminada a tenir més candidats i millor capacitats. En aquest sentit, ha recordat que tot i tenir taxes d’ocupabilitat total, molts doctors estan treballant actualment llocs de feina infravalorats, i ha animat els assistents a treballar per revertir la situació. Amb aquesta voluntat, la Universitat -ha explicat Díaz- fomenta el pensament creatiu i estratègic, entrenaments en habilitats de comunicació i en gestió econòmica i de projectes.

Díaz, que també és investigador del Departament de Química Física i Inorgànica, ha centrat la seva ponència en explicar com es pot millorar l’educació doctoral que es fa a la URV i quines mesures s’estan prenent a l’actualitat en aquest sentit, i ha fet un repàs al creixement que ha experimentat la formació doctoral internacional en els darrers anys. A la URV hi ha actius 23 programes de doctorat, 708 directors de tesi i 1.248 doctorands que investiguen sobre totes les àrees del coneixement. També ha parlat del treball que fa la Universitat en matèria d’atracció de talent i finançament internacional per a l’educació doctoral a partir d’iniciatives com el Programa Martí i Franquès i amb avals com la concessió del distintiu europeu d’excel·lència HR Research.

Francesc Díaz ha finalitzat la seva intervenció deixant clar que “hem d’augmentar el nombre de candidats a doctorat, però només si es pot millorar la seva formació i ocupabilitat”.

Referent de la formació doctoral

El EUA-CDE Annual Meeting és la trobada internacional més rellevant que es convoca anualment sobre la formació doctoral. Aquest any, a Tarragona, s’han organitzat dues jornades amb sessions plenàries, conferències, taules rodones, grups de treball i amb temps per escoltar i compartir experiències en l’educació dels doctorands d’institucions d’arreu d’Europa. Les xerrades giren entorn de la  manera en què les universitats asseguren la qualitat de la formació doctoral ara i en el futur. L’objectiu és el de crear debat entre els diferents actors del procés de formació doctoral: dirigents universitaris, investigadors, responsables polítics, ens finançadors i agències de qualitat, entre d’altres.

Durant els dos dies es donen a conèixer les polítiques de formació doctoral i de recerca a diferents països europeus, es parla de la qualitat dels graduats i de les estructures de govern i institucionals. S’han preparat sessions per donar a conèixer casos d’èxit en la formació doctoral de diferents institucions europees.

El CDE va néixer al 2008, i des de llavors les reunions s’han celebrat a diferents capitals i ciutats europees: a Munich (2015)  Liverpool (2014), Varsòvia (2013), Estocolm (2012), Madrid (2011), Berlin (2010) i Lausanne (2009).

Més informació:
9th EUA- CDE Annual Meeting