17/04/2020

El govern català inverteix 650.000 euros a la plataforma nanotecnològica del sud de Catalunya

Es tracta del cofinançament procedent del Fons FEDER que té la URV com a beneficiària i l’ICIQ, el centre tecnològic Eurecat com a entitats participants. S’adquirirà un Microscopi Electrònic de Transmissió d’alta resolució que completa la Plataforma NanoCATSUD

El Govern, per mitjà de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement, ha proposat el finançament de set projectes cooperatius de creació, construcció, adquisició i millora d’equipaments i plataformes científiques i tecnològiques compartides a Catalunya.

La inversió total representa 6.961.000 euros de cofinançament procedent del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) sobre una inversió total de més de 18 milions d’euros, que es destina a iniciatives col·laboratives construïdes i presentades per un total de 25 de centres de recerca, grans infraestructures científiques, universitats i agents de recerca del sistema de coneixement català.

Un d’aquests projectes té com a beneficiària la URV i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i el centre tecnològic Eurecat com a entitats participants. A través del fons FEDER se subvencionaran  649.500 euros de la despesa total de 1.299.000 euros.

Aquesta inversió serà per a comprar un Microscopi Electrònic de Transmissió que se situarà al Servei de Recursos Científics i Tècnics (SRCiT) de la URV –al campus Sescelades-  i que completarà la Plataforma NanoCATSUD. La caracterització a escala nanomètrica i atòmica permet entendre el comportament dels materials, les seves característiques i la seva estructura. Poder combinar les imatges TEM I STEM (rastreig i transmissió) d’alta resolució amb la caracterització química (EDS) a un nivell de tres dimensions és requisit indispensable tant pels grups de recerca interessats de les entitats participants com per les empreses i altres institucions que treballen en l’àrea de microscòpia.

La missió de la plataforma NanoCATSUD és posar a disposició de la comunitat científica i dels professionals les infraestructures més avançades en l’escala nanomètrica. El seu desplegament impulsa la recerca, consolidant línies d’investigació existents, obrint línies emergents i augmentant la internacionalització i especialització. A més, consolida la col·laboració de les principals entitats responsables de la recerca i de la transferència del territori i millora la col·laboració per la innovació amb el teixit industrial existent.

La intenció és adquirir nous equips de microscòpia electrònica d’alta resolució com ara un microscopi  FESEM-FIB  que permet l’obtenció d’imatges d’ultra alta resolució, preparació de mostres per microscòpia de transmissió i caracterització 3D de tot tipus de materials, incloent fins i tot materials magnètics i aïllants. S’integrarà a l’àrea de microscòpia i tècniques nanomètriques de la URV on hi ha altres equips que treballen en aquesta escala: com el Microscopi de Forces Atòmiques i els equips de nanofabricació. Tot plegat conformarà una potent plataforma de treball i anàlisi en l’escala del nanòmetre o inferior.

Aquests equipaments existeixen en altres indrets de Catalunya  però per separat, no tots els instruments de mesura es troben en un únic espai. Els investigadors que treballen amb nanotecnologia necessiten saber si els dispositius nanomètrics que han fabricat tenen les propietats que pretenien inicialment. Amb els instruments de la plataforma els investigadors tindran resposta més ràpida ja que els de la URV, i els de l’ICIQ i Eurecat (amb qui s’ha signat un conveni) tindran prioritat d’ús. A més, hi ha processos de recerca que requereixen que l’instrument de mesura estigui proper al lloc de fabricació de la nanoestructura perquè aquesta és inestable. La proximitat de l’aparell de mesura o nanomanipulació al lloc de fabricació de les nanoestructures  és un benefici per als investigadors i les empreses del sud de Catalunya, al mateix temps que  aquesta plataforma tindrà capacitat d’atraure nou talent i fixar industria d’alt valor afegit al territori.

Aquest projecte ha estat cofinançat per la Unió Europea mitjançant el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).