31/07/2024

El grup de recerca en Histologia i Neurobiologia de la URV rep fons solidaris per continuar la seva recerca en l’ELA

Aquest equip ha estat un dels cinc escollits per invertir en investigació els diners aconseguits a la travessa solidària Swim for ELA

Acte de presentació de les entitats beneficiàries dels fons recaptats, aquest dimecres al Col·legi de Metges de Tarragona.

El grup de recerca en Histologia i Neurobiologia de la Universitat Rovira i Virgili ha rebut prop de 14.500 euros per continuar la seva recerca centrada en l’esclerosi lateral amiotròfica (ELA). Es tracta d’una de les cinc entitats beneficiàries dels fons recaptats a la 3a edició de la travessa Swim for ELA, una iniciativa solidària que es va fer el mes de maig per donar visibilitat a aquesta malaltia, millorar la qualitat de vida de les persones afectades i recaptar diners per continuar amb la investigació. Així s’ha anunciat aquest dimecres en un acte al Col·legi de Metges de Tarragona.

El grup de recerca en Histologia i Neurobiologia, reconegut per la Generalitat com a grup consolidat, estudia els mecanismes cel·lulars i moleculars afectats en les malalties neuromusculars, com la ELA, que afecten la sinapsi neuromuscular, dedicada a connectar les neurones motores amb els músculs. Una de les línies de recerca que té actualment en marxa està destinada a evitar la desconnexió de les sinapsis per mantenir funcions neuromusculars vitals greument afectades per la ELA. Aquesta malaltia degenerativa neuromuscular es produeix quan les neurones motores disminueixen gradualment el seu funcionament i moren, provocant una paràlisi muscular progressiva que actualment té un pronòstic mortal ja que afecta no només el moviment, sinó també la respiració o la deglució.

“Amb els fons que ens han confiat volem continuar amb la nostra recerca en models animals, ampliar-la i, iniciar un procés de translació cap als pacients”, explica Laia Just, investigadora d’aquest grup de recerca de la URV, que també està en contacte amb altres centres d’arreu de Catalunya. Dels projectes que aquest grup té en marxa actualment sobre la malaltia, el principal se centra en conèixer els beneficis de l’exercici físic  per mantenir i reforçar les sinapsis entre els músculs i les neurones per evitar l’atròfia muscular que pateixen els pacients afectats.

L’objectiu de la seva recerca és acabar identificant dianes terapèutiques que previnguin la desconnexió i degeneració neuromuscular per endarrerir la progressió de la ELA. Aconseguir-ho milloraria l’activitat motora de les persones afectades per una degeneració neuromuscular com la que provoca aquesta malaltia.

Integrants del grup de recerca en Histologia i Neurobiologia de la URV.

Recaptació rècord

La travessa Swim for ELA és una prova no competitiva de 23 quilòmetres per relleus en aigües obertes des del port de Calafat fins al club Nàutic de Cambrils. En la tercera edició, que va tenir lloc el 10 de maig, van participar 252 nedadors en 42 equips i 45 embarcacions amb un doble objectiu: donar visibilitat a la situació de les persones que pateixen la malaltia i recaptar fons per fer recerca. En total es van aconseguir més de 154.000 euros entre les inscripcions i les donacions, una xifra rècord en aquesta iniciativa.

A banda del grup de recerca de la URV, els fons aconseguits es destinaran a quatre institucions més: l’Institut d’investigació biomèdica de Bellvitge (IDIBELL); la Fundación Luzón, la Fundació Catalana Miquel Valls i l’Associació adELA.