11/03/2024

El lliurament dels premis del CAC posa en relleu la importància de fer recerca sobre comunicació audiovisual

La URV ha acollit l'acte de lliurament de premis del Consell de l'Audiovisual de Catalunya que han reconegut la recerca sobre comunicació audiovisual de quatre investigadors d'universitats catalanes

Els Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual volen reconèixer la recerca de qualitat en comunicació audiovisual. Al llarg de 35 edicions, ha distingit 96 persones, entre premis, accèssits i mencions especials, pertanyents a 10 universitats (52 dones i 44 homes). En la present edició s’han presentat 18 treballs de recerca: 11 tesis doctorals, cinc treballs de fi de màster, un treball de fi de grau i un treball de recerca específic.

El primer premi a la investigació sobre comunicació audiovisual ha distingit Ariadna Moreno Pellejero pel treball La forma-ritual del cine de Chantal Akerman: Hacia un espectador encarnado. L’estudi, tesi doctoral presentada a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), analitza les aportacions estètiques de la cineasta belga Chantal Akerman, per tractar d’esbrinar de quina manera els motius visuals i narratius de les seves pel·lícules activen unes reflexions determinades en les persones espectadores.

El conseller Nadal ha presidit l’acte.

Així mateix, s’ha lliurat un segon premi a Roger Sabà Riera pel treball El capacitisme en els mitjans de comunicació: La percepció sobre les representacions socials del capacitisme per part de les persones amb diversitat funcional d’entre 20 i 45 anys a Catalunya. L’estudi, treball de fi de grau de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), analitza el paper dels mitjans de comunicació en la discriminació, invisibilització i estigmatització de les persones amb diversitat funcional.

El jurat ha atorgat dues mencions a Júlia Vilasís-Pamos (UPF) pel treball Identitat gamer, classe social i gènere. Una anàlisi dels discursos del col·lectiu adolescent sobre la cultura del videojoc i les practiques videolúdiques i a Ignasi Prat Altimira (UVic-UCC) pel treball Iconologia i pervivència de la imatge política: una perspectiva des de la praxi artística.

Promoció de la recerca

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha presidit aquest matí l’acte de lliurament de la 35a edició dels Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual concedits pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). En les paraules de cloenda de l’acte que ha tingut lloc a l’Aula Magna del campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili (URV) a Tarragona, el conseller Nadal ha destacat que “és imprescindible que el CAC promogui la recerca en el seu camp. La recerca pel futur i la prosperitat de Catalunya ho ha d’impregnar tot d’una forma natural, fer-la només en determinats àmbits i no en d’altres, no seria suficient.”

A més, el conseller s’ha posicionat a favor de la recerca aplicada: “Durant molt de temps hem parlat d’impacte de la recerca en termes gairebé bibliomètrics. Des del Govern estem compromesos en l’avaluació de l’impacte social, amb aplicabilitat i retorn. Aconseguir aquest itinerari des de la recerca bàsica fins a la transferència de coneixement i la innovació és fonamental. Els premis avui guardonats ens en mostren el camí.”

L’acte de lliurament dels Premis CAC, a més, ha comptat amb la participació del president del CAC, Xevi Xirgo, i del rector de la URV, Josep Pallarès. També hi han assistit, entre d’altres, el  delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Tarragona, Àngel Xifré, i l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales.

El director del CAC ha destacat que el fet de celebrar el lliurament dels premis a Tarragona respon a la voluntat del Consell d’acostar la institució a tot el país i ha afegit que la recerca és fonamental per definir la situació del sector: “Separar el gra de la palla, saber què és veritat i què és mentida, i ja no parlem d’allò que serà fet per Intel·ligència Artificial, costarà cada cop més. En dies de boira, en definitiva, la recerca s’ha de convertir en els nostres llums antiboira”.

El rector de la URV, Josep Pallarès.

Per la seva part, el rector de la URV, Josep Pallarès ha destacat la iniciativa de descentralitzar  l’acte i de la rellevància se posar en valor la recerca en l’audiovisual: “Les universitats parlem molt de la necessitat de la interdisciplinarietat per fer front als diferents reptes de la societat. L’estudi i la recerca en comunicació en general, i en l’àmbit audiovisual en concret, és converteixen en aliats imprescindibles en aquesta aspiració de trobar i difondre respostes a partir de la interdisciplinarietat”.

Es tracta del segon cop en 35 anys de trajectòria que el lliurament de Premis CAC té lloc fora de la ciutat de Barcelona, una iniciativa que té com a objectiu apropar els guardons a l’àmbit universitari a tot el territori de Catalunya i connectar amb les noves generacions d’investigadors. La celebració a la URV, a més, reconeix els 15 anys dels estudis de Comunicació en aquesta universitat i el fet que el centre compta, des del 2008, amb el Grup de Recerca en Comunicació Asterisc.