31/05/2022

El professor Magí Sunyer publica un assaig sobre els mites del republicanisme català

Els mites de la república és una anàlisi de la literatura escrita per republicans durant el període comprès entre 1842, l'inici del republicanisme català, i 1874, el final de la Primera República

Els mites de la república. Arguments per al futur (Eumo Editorial, 2022) és el darrer llibre de Magí Sunyer i Molné, professor del Departament de Filologia Catalana i escriptor. L’obra és un assaig sobre els mites i valors del republicanisme català, que també es poden adaptar als valors del republicanisme universal: mites com la virtut, el feminisme, la justícia o la llibertat, entre d’altres. Per analitzar-los, l’autor se centra en el període que va de 1842, l’inici del republicanisme català, en què neix el primer grup declaradament republicà encapçalat per Abdó Terrades i Narcís Monturiol, a 1874, el final de la Primera República espanyola.

Sunyer manifesta que “és curiós com, en aquest moment, aquests mites estan més d’actualitat que en cap altre moment de la història, ja sigui perquè alguns sectors els han reivindicat com a propis o perquè estan més en perill que mai pels altres sectors”. L’autor els equipara a la política actual. Apunta que mites com ara la virtut, que fa referència a la corrupció del governant, avui en dia és més actual que mai; també altres com la llibertat, que abans eren reivindicats per l’esquerra i l’extrema esquerra, avui la reivindiquen els sectors de la dreta i l’extrema dreta. “Som en un moment de la història d’Occident en què els ciutadans hauran de triar entre aquests mites o uns altres que ens porten cap a una direcció completament oposada”, exposa Magí Sunyer.

L’autor havia fet una investigació al voltant de la mitologia catalanista, i després va connectar-la amb una anàlisi literària de la mitologia republicana catalana a través d’autors republicans catalans. Aquest va ser l’origen que el va portar fa vuit anys a començar a escriure el llibre que ha publicat aquest 2022. El llibre va dirigit al públic interessat en l’assaig, els estudis i la temàtica ideològica-política.

Expert en la mitologia i la simbologia catalana en la literatura

Magí Sunyer i Molné és doctor en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona i catedràtic de Literatura Catalana de la Universitat Rovira i Virgili. La seva recerca se centra en la literatura dels segles XIX i XX i en l’estudi de la mitologia i la simbologia nacional. També és investigador del grup de recerca d’identitats en la literatura catalana (GRILC).