09/05/2017

El programa ICREA Acadèmia 2016 reconeix l’investigador Alex Arenas

Aquesta distinció té la finalitat d'incentivar i recompensar l'excel·lència investigadora del personal docent i investigador a les universitats públiques catalanes

L'investigador de la URV Àlex Arenas ha participat en aquesta recerca.

El programa ICREA Acadèmia 2016, de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, ha reconegut aquest any 15 investigadors d’universitats catalanes un d’ells Alex Arenas, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, que ja havia rebut aquesta distinció el 2011.

ICREA Acadèmia incentiva l’excel·lència investigadora del personal docent investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques catalanes. És un programa que té l’objectiu de reforçar la recerca del professorat que imparteix docència i que es troba en fase d’expansió de la seva activitat investigadora. El reconeixement fomenta que aquestes persones es puguin dedicar a la recerca i d’aquesta manera retenir el talent investigador dins del sistema universitari de Catalunya.

Durant cinc anys, els investigadors reconeguts reben 16.000 euros bruts anuals i les universitats de l’investigador seleccionat, un cànon de 4.000 euros anuals per gestionar el programa i 20.000 euros anuals més, que es destinen a finançar preferentment la contractació de personal per rebaixar la tasca docent del premiat o ajudar-lo en accions relacionades amb la seva activitat de recerca.

La URV compta, junt amb la nova incorporació, amb onze investigadors que tenen actualment aquesta distinció: tres el 2015,  Montserrat Diéguez, Sergio Nasarre i Josep Maria Poblet; un el 2014, Lluís Marsal; quatre l’any 2013, Joan Maria Thomàs, Jordi Miró, Benjamí Iníguez i Josep Domingo, i dos el 2012, Eduard Llobet i Marta Sales-Pardo.

La física dels sistemes complexos

Arenas és doctor en Física,  es va incorporar a la URV el 1995, al Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques (DEIM) i posteriorment a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) el 1997. Actualment és el líder del grup de recerca ALEPHSYS en aquesta universitat . Va ser investigador visitant al Lawrence Berkeley Laboratori (LBL), amb el  grup de Matemàtiques Aplicades del professor Alexandre Chorin (Universitat de Califòrnia, Berkeley), grup amb el qual ha col·laborat.

Ha escrit en més de 175  publicacions interdisciplinàries en revistes com “Nature”, “Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS), “Physics Reports” i “Physical Review Letters”, des d’on ha rebut més de 16.000 cites. És un dels pocs europeus que és editor associat a la publicació més important en física de tot el món, “Physical Review”, de la de la American Physical Society, d’on és el responsable de la secció de Física Interdisciplinària. Entre les seves distincions va  obtenir el premi de la Fundació James Mc Donnell per a l’estudi de sistemes complexos en 2011, el mateix any que va rebre el primer reconeixement  ICREA Acadèmia.

Els seus interessos de recerca estan centrats en la física dels sistemes complexos en xarxa. La comprensió de la interacció entre l’estructura de la connectivitat i la funcionalitat del sistema en xarxa és un repte important per la física actual. S’han d’actualitzar conceptes clàssics i interpretacions físiques de dues unitats que interactuen, si es considera que la xarxa de connexions no és regular ni homogènia. La comprensió dels fenòmens bàsics subjacents a aquests sistemes té aplicació directa a la neurociència, les ciències socials, els sistemes biològics i la informàtica.  A partir de la seva recerca es desenvolupen  models específics, algoritmes o eines per analitzar diferents models de comportament col·lectiu.