15/11/2021
El programa Repte Experimenta de la URV convida a resoldre un crim aplicant el mètode científic
En el marc de la Setmana de la Ciència, joves d’entre 10 i 14 anys tenen l’oportunitat de participar en el #CrimExperimenta, una proposta gamificada d’alfabetització científica
En el marc de la Setmana de la Ciència, joves d’entre 10 i 14 anys tenen l’oportunitat de participar en el #CrimExperimenta, una proposta gamificada d’alfabetització científica
Repte Experimenta, el programa de la Universitat Rovira i Virgili (URV) orientat a despertar vocacions científiques entre els joves a través de l’experimentació, encara la Setmana de la Ciència amb una nova proposta educativa gamificada, on joves entre els 10 i els 14 anys hauran de resoldre un crim tot aplicant el mètode científic.
Adreçat a famílies i escoles, #CrimExperimenta proposa als alumnes entre 6è de Primària i 2n d’ESO investigar l’assassinat del personatge fictici Magí Igual, activista mediambiental del també fictici municipi de Selvamar, trobat mort en estranyes circumstàncies. La proposta, que compta amb un complert catàleg de recursos en format multimèdia, busca estimular en els joves competències transversals (com ara el treball en equip i la resolució de problemes) a partir d’un fil conductor gamificat, on l’alfabetització científica és al centre.
“Pensem que #CrimExperimenta, en especial quan s’encara des de les escoles –explica Barbara Vastenavond, directora executiva del programa Repte Experimenta-, és una bona oportunitat per treballar de forma transversal, implicant no només les àrees de coneixement de la ciència i la tecnologia, sinó també l’àmbit lingüístic, digital o artístic”.
A partir de l’ús de recursos en format text com ara retalls de premsa, informes policials i quaderns d’investigador, les persones que participin en aquest repte trobaran en les set càpsules d’alfabetització científica (en format vídeo) que Repte Experimenta difondrà en el marc de la Setmana de la Ciència les eines necessàries per dur a terme la seva investigació, tot aplicant el mètode científic.
“No es tracta només d’esbrinar qui és l’assassí –comenta Eva Pocurull, directora acadèmica del programa Repte Experimenta-, sinó de demostrar-ho amb proves científiques”. En aquest sentit, la resolució del ‘Cas dels Horts’ necessitarà de l’experimentació (a casa o a l’aula) i del seguiment d’una sèrie de pràctiques que caracteritzen el mètode científic.
Els participants en #CrimExperimenta, que hauran d’inscriure’s en la web www.repteexperimenta.cat per aconseguir els recursos, entraran en un sorteig de premis estructurats en dues categories (Escola i Famílies), a més d’un premi extraordinari a la Originalitat. En aquest darrer cas, es pretén reconèixer l’esforç dels participants en comunicar de forma creativa i innovadora a través de les xarxes socials els resultats de la seva investigació. Entre els premis per participar a #CrimExperimenta hi haurà tallers d’experiments, jocs de PlastiXNatura i entrades a Port Aventura.
Sobre Repte Experimenta
Repte Experimenta és un programa formatiu adreçat a despertar vocacions cientificotecnològiques entre nens i nenes que cursen primer i segon d’ESO (entre 11 i 13 anys), que neix l’any 2020 impulsat pel campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Té el suport de la Facultat de Química, la Facultat d’Enologia, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), per la banda pública, i d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Dow Chemical, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada. El programa Repte Experimenta també compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.
Superat amb èxit la prova pilot realitzat en sis escoles de la demarcació de Tarragona, el Repte Experimenta acollirà a 800 nous alumnes de 1r i 2n d’ESO en una nova edició del seu programa (els cursos 2022-23 i 2023-24) per potenciar l’experimentació dins els centres d’educació secundària obligatòria. La iniciativa compta amb el suport de professionals de l’àmbit científic i es basa en el mètode d’aprenentatge learning by doing (aprendre fent), que afavoreix la motivació dels alumnes i genera coneixements més profunds.