27/05/2024

El projecte Castells de ciència de la URV s’incorpora al Museu Casteller de Catalunya

Ja es pot visitar la nova exposició d'aquest espai a Valls, que ofereix una visió innovadora per experimentar la física i l'enginyeria aplicada als castells des d'una perspectiva vivencial

“La Física, la Ciència i l’Enginyeria dels Castells” és la nova exposició que des d’aquest cap de setmana es pot veure al Museu Casteller de Catalunya, ubicat a Valls. Es tracta d’una producció conjunta de l’entitat i l’associació GoSTEM, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, que hi participa amb alguns dels continguts del projecte de divulgació científica de la URV Castells de ciència. La nova mostra és una proposta innovadora de dues disciplines que semblen llunyanes però que en realitat estan molt connectades: la ciència i els castells. L’exposició, adreçada a tots els públics i d’una manera especial a infants i joves, ha transformat el Museu Casteller en un laboratori per oferir una visió innovadora sobre els fenòmens físics, científics i d’enginyeria que tenen lloc en la construcció dels castells humans.

Aquesta nova proposta ofereix una oportunitat única per descobrir els secrets científics que hi ha darrere de les construccions castelleres i aprofundir en el món casteller des d’una nova perspectiva. Així, no només mostra el vessant teòric i científic amagat rere els castells, sinó també posarà a disposició del públic múltiples construccions interactives que permetran al visitant experimentar de manera directa.

L’espai expositiu es divideix en diverses estacions, cadascuna dedicada a una tècnica física i científica específica que consolida la lògica darrere els castells. A través de maquetes i construccions mòbils interactives, els visitants podran experimentar i comprendre millor aquests fenòmens des d’una perspectiva pràctica i vivencial. L’exposició temporal del Museu Casteller suposa tota una experiència immersiva que permetrà conèixer els elements fonamentals que fan possible una actuació castellera, i que es podran viure i sentir gràcies a eines com taules de vibració i entorns de realitat virtual.

El rector de la URV, Josep Pallarès, va participar en la inauguració de la nova exposició.

També es podran veure els vídeos breus amb il·lustracions animades que parlen sobre castells des de diferents punts de vista científics: com s’aguanta la pinya d’un castell, quin castell és més difícil des del punt de vista de les matemàtiques i com es calcula l’energia potencial d’un castell. Aquests continguts formen part del projecte de divulgació científica Castells de ciència, impulsat per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV amb la col·laboració de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller.

Les diferents estacions estan plantejades des de la gamificació per poder viure una experiència des de l’emoció i la descoberta dels principis físics i científics que es proposen. També l’element de la realitat virtual fa explorar un món de sensacions i emocions que és implícit al fet casteller i que des dels dibuixos animats es podrà gaudir.

Els coneixements científics de l’exposició els proporciona GoSTEM, una associació  catalana  sense ànim de lucre que va néixer de la International Space University, formada per enginyers aeroespacials apassionats per la divulgació científica.