29/06/2022

El projecte Inspira STEAM creix a Tarragona i s’apropa al miler de participants

El programa busca motivar alumnes de sisè de primària a cursar estudis científics i tecnològics, trencar els estereotips de gènere i mostrar dones referents, especialment per a les noies

La quarta edició del programa Inspira ha arribat a prop d’un miler de participants de 19 escoles de la demarcació de Tarragona. Aquest projecte, que va néixer l’any 2016 a la Universitat de Deusto i que a Tarragona coordina i lidera la URV, té per objectiu fomentar activitats que ajudin a trencar estereotips de gènere i que normalitzin la presència femenina en els estudis STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques). Les responsables d’aquesta tasca són les 80 mentores, la gran majoria dones, que treballen en el sector científic i tecnològic del territori i que, de forma desinteressada, visiten els centres i duen a terme activitats per nens i nenes que reforcen la figura de la dona en la ciència i tecnologia. En aquestes tasques els i les alumnes tenen l’oportunitat d’expressar les seves motivacions i de conèixer els estudis STEAM a través de referents femenins en aquest àmbit.

Dimarts 28 de juny es va fer la jornada de tancament del projecte Inspira d’aquest curs, al que van assistir mentores i representants de la URV i de les empreses patrocinadores. “S’està creant una comunitat de mentores que es converteixen en referents per les nenes, amb unes institucions al darrere com la URV que aposta i dona suport perquè això sigui possible”, va afirmar Mª Luz Guenaga, Coordinadora general del programa Inspira STEAM. Durant la jornada es va posar en comú la valoració de l’experiència i també es van analitzar els aspectes més positius, la capacitat de millora i es va agrair treball realitzat.

Una de les dificultats que més es va destacar sobre el desenvolupament del projecte és l’autopercepció que tenen les nenes a l’hora de assumir rols científics i tecnològics, tot i que després treuen bones qualificacions a les assignatures relacionades. En aquest sentit, el programa ha servit per millorar aquestes problemàtiques, ja que després de realitzar els tallers les i els alumnes surten reforçats a l’hora de tenir referents en aquests àmbit i despertar un interès en la ciència i la tecnologia.

Foto de grup amb mentores i responsables del projecte que van participar a la jornada.

Tarragona també destaca com la segona demarcació amb el major nombre d’alumnes, escoles i mentores participants, només superat per la universitat Deusto d’Euskadi, que va iniciar el projecte. De cara a l’any vinent es preveu superar la vintena d’escoles participants i el miler d’estudiants, i també comptar amb més d’un centenar de mentores i mentors. Com a novetat es volen incorporar els instituts al projecte, amb alumnes de quart de la ESO.