06/06/2024

El treball de l’estudiant de l’ETSE Mario Navarro González rep el premi Dr. Rodrigo Miralles de Recerca en Fisioteràpia i Biomecànica 2023

En el seu Treball de Fi de Grau ha desenvolupat un dispositiu de mesures d'angles de les articulacions per al laboratori de biomecànica de la URV

L'estudiant Mario Navarro amb el diploma que certifica el premi.
L'estudiant Mario Navarro amb el diploma que certifica el premi (foto: Libia Arias)

Mario Navarro González, estudiant del doble grau en Enginyeria Biomèdica i Sistemes i Serveis de Telecomunicacions va ser guardonat amb el premi Dr. Rodrigo Miralles de Recerca en Fisioteràpia i Biomecànica 2023, que atorga la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV. El projecte premiat, que és el el Treball de Fi de Grau “Design, Implementation and Validation of a Low-Cost Electrogoniometer for Measuring Range of Movement of Different Human Joints in Movement Analysis”, ha consistit en desenvolupar des de zero un dispositiu de mesures d’angles de les articulacions pel laboratori de biomecànica de la URV, situat a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

El dispositiu és una aproximació als dispositius per mesurar els angles que hi ha actualment al mercat (els electrogoniòmetres) però més assequible, ja que ha aconseguit tenir un cost cinquanta vegades menor que els dispositius comercials. L’estudiant va dissenyar el maquinari per adquirir els senyals i va desenvolupar el programari per tractar-los. Per validar el sistema es van dur a terme dos estudis clínics, un de colze i un altre de turmell, amb persones que també portaven dispositius comercials. Els resultats, a més, van ser més precisos en el cas del producte desenvolupat per Mario Navarro.

L’estudiant destaca que “cada cop més, l’Enginyeria Biomèdica s’està introduint en els camps on realment pot aportar un canvi molt significatiu” i els professionals d’aquest àmbit “poden aportar solucions alternatives i més personalitzades que les existents al mercat”. Navarro conclou que està molt interessat en la innovació i que el que més ha après durant tot el procés ha estat fer la feina per desig i no per obligació.

El treball premiat l’han dirigit els professors Sònia Monterde Pérez, del Departament de Medicina i Cirurgia, i Jose Luis Ramírez Falo, del Departament d’Enginyeria Elèctrica, Electrònica i Automàtica.

El premi Dr. Rodrigo Miralles de Recerca en Fisioteràpia i Biomecànica  és obert tant a estudiants del grau en Fisioteràpia com als estudiants del grau en Enginyeria Biomèdica, i consisteix en una dotació econòmica per fer-ne difusió científica. Es tracta d’un premi homenatge a Rodrigo Miralles, expert en Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia i que va ser degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut i que va morir l’any 2015.