04/07/2016

El XVIII Congrés de l’Associació Ibèrica de Limnologia, del 4 al 8 de juliol

El campus Terres de l’Ebre de la URV acull aquest congrés, coorganitzat per l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries i l'Associació, amb la participació del Centre en Canvi Climàtic de la URV, C3. L’objectiu és donar a conèixer els últims resultats sobre l’estat dels ecosistemes aquàtics de la Península Ibèrica

Els ecosistemes aquàtics de la Península Ibèrica són molt vulnerables a les activitats humanes i als fenòmens naturals extrems. Tot i això mostren una sorprenent capacitat de recuperació si es gestionen adequadament. Els persistents conflictes per la disponibilitat dels recursos hídrics, i els creixents impactes causats per inundacions i sequeres posen de manifest la precarietat amb què es tracta la gestió integral de l’aigua, un recurs bàsic i més en un escenari de canvi climàtic. La recerca sobre el funcionament i l’estat de conservació d’aquests ecosistemes, i les investigacions que s’estan duent a terme arreu de la península per disminuir els impactes que els deterioren, s’exposen del 4 al 8 de juliol al campus Terres de l’Ebre de la URV, en el marc del XVIII Congrés de l’Associació Ibèrica de Limnologia. Aquesta entitat l’organitza conjuntament el Programa d’Ecosistemes Aquàtics de l’Institut de Rercerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) de Sant Carles de la Ràpita, i hi col·labora el campus Terres de l’Ebre de la URV. S’hi han inscrit 250 persones, majoritàriament de l’Estat espanyol i Catalunya, però també de Portugal i països iberoamericans.

En el transcurs d’aquest congrés es presenten unes 150 conferències i un centenar de comunicacions en format pòster. Entre els temes proposats per l’organització, destaca la conferència que el científic anglès David Mann pronuncia en homenatge a l’ecòleg català Ramon Margalef. També hi ha una conferència dedicada a l’ecòleg danès Sven Jorgensen, que havia de participar en aquest congrés convidat pel comitè organitzador, però que ha mort recentment. De la seua tasca parla l’ecòleg nord-americà William Mitsch.

En clau local, els investigadors de l’IRTA exposen les últimes investigacions que han dut a terme, algunes d’elles en col·laboració amb el Centre de Canvi Climàtic (C3) de la URV, pel que fa als efectes del canvi climàtic, el canvi dels ecosistemes del tram final del riu Ebre i com afecta la manca d’aportació de sediments al Delta de l’Ebre, així com les emissions de gasos hivernacle en el conreu de l’arròs, entre altres temes.

Aquest congrés es fa cada dos anys i l’últim es va fer a Santander. És la primera vegada que es du a terme a les Terres de l’Ebre i al marge de les conferències i comunicacions també s’han previst activitats paral·leles perquè els assistents puguin conèixer la realitat del delta de l’Ebre i el riu, i la gestió que s’està fent per mantenir els ecosistemes aquàtics a la zona. “El lema d’aquesta divuitè Congrés de Limnologia és L’aigua és vida, un lema que des de fa anys ha fet seu la Plataforma en Defensa de l’Ebre”, explica Carles Ibáñez membre del comitè organitzador. De fet, dins d’aquest congrés també s’ha previst una trobada i una sortida amb piragua amb membres de la Plataforma que explicaran als participants del congrés les principals claus de la seua lluita.

Les sessions del congrés es fan a l’Aula Magna i a dues aules més del campus. El comitè organitzador l’integren investigadors i tècnics de l’IRTA, de l’Associació Ibèrica de Limnologia i també de la URV; mentre que al comitè científic hi ha membres de diverses universitats catalanes, espanyoles i de Portugal.

Més informació:

XVIII Congrés Associació Catalana de Limnologia