26/10/2017

Els ateneus de Catalunya, patrimoni material i immaterial

El Seminari "Espais de sociabilitat ateneístiques com a patrimoni material i immaterial" el coorganitzen el grup de recera ISOCAC de la URV, l'ICRPC i la Generalitat

El Seminari de tardor de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC) proposa promoure la reflexió al voltant de la realitat ateneística a la Catalunya-Principat i la seva aportació al patrimoni cultural material i immaterial. El projecte de recerca sobre sociabilitats contemporànies a Catalunya, dut a terme per bona part dels integrants del grup de recerca de la URV Ideologies i Societat a la Catalunya Contemporània (ISOCAC), i les línies de l’ICRPC sobre usos del patrimoni cultural i processos de patrimonialització suposen el punt de partida per obrir un debat entorn de la realitat ateneística. Aquesta activitat té lloc demà divendres, 27 d’octubre, a la sala Rafael Masó de l’edifici de la Pia Almoina a Girona. Les inscripcions continuen obertes i l’activitat és gratuïta.

El Seminari “Espais de sociabilitat ateneístiques com a patrimoni material i immaterial” pretén també visualitzar els valors dels ateneus com a espais de cohesió i integració social; i posar en valor l’activitat i memòria històrica dels ateneus com una autèntica escola de democràcia i participació intergeneracional, entre les persones que l’integren i el seu barri, municipi i país. El coordinen científicament la catedràtica d’Història Contemporània Montserrat Duch, investigadora principal de l’ISOCAC, i  Joaquim Nadal, catedràtic d’Història Contemporània,  Institut Català de recerca en Patrimoni Cultural-UdG.

Del grup de recerca ISOCAC intervenen Ramon Arnabat i Xavier Ferré (“El món ateneista a la Catalunya -Principat: articulació territorial, aportació cultural i cívic i política”); Montserrat Duch (“La despossessió d’espais catalans de sociabilitat: petjada de la repressió franquista”); i Xavier Ferré (“Centre de Lectura de Reus: generació d’un model de ciutadania civicopolítica en crisi?”). Al seu costat hi prenen part investigadors de l’ICRPC-UdG, de la UB, UAB, UdL i UPC, a més de Salvador Casals, de la Federació d’Ateneus.

Amb aquest Seminari, l’ICRPC identifica àmbits de debat i reflexió des de la consideració del Patrimoni Cultural com a un concepte integral. El coorganitza amb l’ISOCAC, del Departament d’Història i Història de l’Art, i la Generalitat, amb la col·laboració d’empreses i institucions.