13/11/2020

Els estudiants de secundària Lubna Khannach, Alessia Sánchez i Mario Sànchez guanyen els Premis de Recerca en Química

Durant el lliurament dels premis patrocinats per l'AEQT, la professora Núria Ruiz va fer una conferència sobre la científica descobridora d'un compost químic actiu contra la malària

La 22a edició dels Premis de Recerca en Química que atorga la Facultat de Química de la URV als estudiants de tercer i quart d’ESO i batxillerat, que s’han lliurat aquest dijous 12 de novembre en un acte online, tenen l’objectiu de fomentar la vocació investigadora i científica i compten amb el patrocini de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT). Més concretament, els premis s’han atorgat a tres treballs d’estudiants de l’Institut Josep Tapiró de Reus; l’Institut Antoni Ballester de Mont-roig del Camp, i l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona.

Així, el primer premi ha estat per al treball “El secret picant dels pebrots” de Lubna Khannach Boussof, fet a l’Institut Josep Tapiró de Reus. L’autora ha rebut 1.000 euros i el centre, 800. El segon premi se l’ha endut el treball “Les alternatives biodegradables al plàstic”, d’Alessia Sánchez Tolentino, fet a l’Institut Antoni Ballester de Mont-roig del Camp. Aquest segon premi estava valorat amb 600 euros per a l’autora i 400 euros per l’institut. El tercer premi s’ha atorgat a Mario Sànchez Àlvarez, pel seu treball “Sorra, mar, vida. Estudi de les platges de la Costa Daurada”, realitzat a l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona. En aquest cas l’autor del treball ha rebut 300 euros i el centre, 200.

Les dues tutores del treball que va rebre el primer premi, Yolanda Lizano i Montserrat Vidal, de l’Institut Josep Tapiró.
Sergi Pitarch i Paloma Pérez, tutors del segon i tercer treballs guanyadors respectivament.
La dona que va lluitar científicament contra la malària

Durant l’acte de lliurament dels premis, la professora de la Facultat de Química de la URV, Núria Ruiz, va impartir la conferència “Tu Youyou, la dona que va lluitar científicament contra la malària”. Ruiz va explicar la importància d’aquesta científica xinesa, coneguda per haver descobert l’artemisinina, un compost químic actiu contra la malària. Per aquest descobriment va rebre el premi Nobel de Medicina, el primer Nobel que rep una dona xinesa i el primer Nobel de ciència que s’atorga a una investigació portada a terme a la Xina.

Un moment de la conferència online impartida per Núria Ruiz, professora de la Facultat de Química de la URV, sobre Tu YouYou.

El lliurament dels Premis de Recerca en Química, que es va haver de fer online a causa de la pandèmia, va ser a càrrec de la secretaria de la Facultat de Química, Itziar Ruisánchez; la presidenta de la Comissió de Comunicació de l’AEQT, Montserrat Vallverdú, i la degana de la Facultat de Química, Yolanda Cesteros.