02/09/2016

Els estudiants d’Enologia de la URV, en plena verema

Una trentena d’estudiants de tercer curs del grau d’Enologia fan les pràctiques a la vinya i al celler durant els mesos d’agost i setembre. Ho fan als camps experimentals i al celler de la Facultat d’Enologia, a la finca experimental Mas dels Frares i els serveix per conèixer i posar en pràctica tot el procés, des de la verema a l’elaboració del vi

A principis d’agost els estudiants de tercer curs d’Enologia van reprendre el curs coincidint amb l’inici de la verema. Són ells mateixos els qui fan la verema de les setze varietats que hi ha plantades a la finca experimental i, després de tots els processos, en fan vi al celler, a la finca experimental Mas dels Frares (Constantí). Aprenen d’aquesta manera a controlar el procés productiu de la matèria primera i aporten els seus coneixements de climatologia, viticultura i el coneixement dels sòls i a  produir i collir el raïm tenint en compte el producte que volen elaborar, tenint present la normativa. A més, utilitzen els coneixements sobre la composició química del vi i com evoluciona per aprendre a consolidar les pràctiques enològiques i el tractament dels vins.

Els estudiants d'Enologia, fent la verema de l'
Els estudiants d’Enologia, fent la verema de l’a varietat ull de llebre aquest divendres, a la finca experimental  Mas dels Frares.

Aquestes pràctiques permeten els alumnes seguir el cicle de la vinya i del vi. Al camp experimental han collit ja part de les varietats que hi tenen plantades, que a hores d’ara són 16, -amb la incorporació enguany del moscatell d’Alexandria-, que són les de les que després utilitzaran per fer els vins. La resta de varietats són: malvasia, moscatell de gra petit, garnatxa blanca, macabeu, xarel·lo, parellada, chardonnay, chenin blanc, sauvignon blanc (les blanques); i pinot noir, marselan, merlot, syrah, cabernet sauvignon i ull de llebre (les negres).

Els alumnes estudien d’aquesta manera a les vinyes, al celler i al laboratori. Enguany es mantindrà la producció  i la qualitat serà excel·lent, amb bon equilibri de grau i acidesa. Els estudiants fan la verema a primera hora del matí i porten la collita al celler on comença tot el procés: des de pesar el raïm, fer el premsatge i la maceració i fermentació del most, per a l’elaboració del vi negre. Posteriorment en fan el seguiment del procés de vinificació. El celler també disposa d’una sala de microvinificacions amb tines de 100 litres que els serveix com a complement a les fermentacions industrials que habitualment es porten a terme al celler. Durant les seves pràctiques se’ls ofereixen coneixements per elaborar vins de diversos tipus.

La finca experimental Mas dels Frares té en aquests moments 6,5 hectàrees plantades amb les diferents varietats i el celler té una capacitat de processament de 40.000  quilos de raïm, que produeixen aproximadament uns 25.000 litres de vi. Aquesta producció es fa servir per docència bàsicament  i una quantitat s’utilitza per recerca. Part d’aquests vins també es comercialitzen.