10/05/2017

Els estudiants d’Infermeria aprendran en el Laboratori d’Alta Fidelitat

Aquesta aula de simulació del campus Catalunya, dotada de les tecnologies més noves, permet reproduir situacions reals entre professionals i pacients

Laboratori d'Infermeria de la URV.

La simulació clínica ha sorgit com una eina molt potent per a l’aprenentatge i l’avaluació de les diferents capacitats i actituds en l’àmbit de les Ciències de la Salut, amb l’ús de tecnologies innovadores. La Facultat d’Infermeria ha de garantir als estudiants l’adquisició de competències professionals per poder tenir cura dels pacients, sense posar-los en risc. Per això disposa de laboratoris distribuïts en els tres campus de la URV on està present: el campus Catalunya a Tarragona, el campus Terres de l’Ebre a Tortosa i la Seu Universitària del Baix Penedès a Coma-ruga (El Vendrell), on l’estudiant fa aquest aprenentatge abans d’anar a les pràctiques clíniques als centres sanitaris.

Però aquest matí s’ha inaugurat un nou i modern equipament, el Laboratori d’Alta Fidelitat situat a l’aula 318 de la 3ª planta de l’aulari del campus Catalunya, que simula una UCI i que millora els laboratoris existents. És un espai equipat amb sistemes d’àudio i vídeo i tres maniquins de simulació: un d’adult, un pediàtric i un nounat, d’avançada tecnologia. Des d’una sala contigua on estan els comandaments, es dirigeixen les activitats que es duen a terme en el Laboratori. A l’acte han assistit el rector Josep Anton Ferré, la degana de la Facultat d’Infermeria, Roser Ricomà, i la directora del Departament Maria Jiménez, a més de professorat del centre.

Per Maria Jiménez, directora del Departament d’Infermeria, “aquest laboratori és molt realista. Qualsevol acció que se li practica al maniquí té una resposta en el seu cos: crits, canvien les constants vitals, etc. Ploren, es queixen. Són maniquins interactius, d’alta fidelitat. L’objectiu és que l’estudiant es posi en una situació el més pròxima possible a la realitat”, ha explicat. El Laboratori s’utilitza amb grups reduïts d’estudiants, i es recrearan situacions amb companys que faran, per exemple, de familiars dels malalts.

Les diferents situacions treballades es poden visualitzar simultàniament en temps real amb altres estudiants a les aules del campus, per poder analitzar les situacions i a través de la plataforma Moodle, a la qual els estudiants poden accedir amb les seves credencials. També permet gravar-les, i posteriorment estimular el procés reflexiu, la detecció d’errades i la seva correcció, sense posar en risc un pacient real. I permet també avaluar els estudiants.

La degana, Roser Ricomà, ha manifestat que “el Laboratori té una significació rellevant. El Pla de Bolonya exigeix que els estudiants aprenguin una sèrie d’habilitats en el marc de la seva formació pel que fa a pràctiques clíniques, i això requereix espais com aquest. A més, s’ha aprovat un Reial Decret que exigeix la protecció del pacient, i aquest equipament la garanteix”. S’ha demostrat que la metodologia de la simulació millora notablement l’aprenentatge de l’estudiant. La Facultat d’Infermeria forma part del Grup de Recerca Infermera en Simulació a Catalunya i Andorra (GRISCA).

El rector de la URV, Josep Anton Ferré, durant el recorregut per la sala, ha dit que “el Laboratori respon a la nostra preocupació per oferir una formació de qualitat. És una mostra magnífica de cap a on anem. Un exemple clar de que es necessita inversió per donar bona formació”. El cost de l’equipament ha estat de 50.000 € i ha representat un gran esforç per part del Departament d’Infermeria i de la Universitat.

Aquests laboratoris també s’utilitzen per avaluar les competències professionals. La simulació és una metodologia que aporta destresa, habilitats i capacitat de resposta amb l’entrenament des d’espais segurs de manera eficient que garanteix la seguretat del pacient. És útil, doncs, també per als infermers que ja treballen, perquè poden incrementar el seu nivell de competència sense posar en risc els pacients. És també per això que María Jiménez ha dit que el Laboratori s’utilitzarà també per a la formació de professionals que necessiten actualitzar els seus coneixements.