26/09/2019

Els infermers i infermeres que van atendre les víctimes del 17A protagonitzen la inauguració de curs de la Facultat d’Infermeria

Reivindiquen el seu lideratge i la necessitat de deixar testimoni dels seus coneixements i experiències per a les properes generacions

D'esquerra a dreta, Ismael Peña, alumni URV i infermer de l'Hospital Lleuger Antoni Gimbernat de Cambrils; Amèlia Guilera i Carme Olivé, infermeres i professores de la UB.

“Heu escollit una bona professió; els infermers i infermeres cada vegada estem més empoderats, però és cada vegada més important saber liderar”. Aquest és el consell d’Ismael Peña per als estudiants del grau d’infermeria. Ell ho ha viscut en primera persona: és infermer de l’Hospital Lleuger de Cambrils i alumni de la Facultat d’Infermeria i va ser l’interlocutor amb tots els cossos d’emergències i seguretat des del centre de salut la nit del 17 d’agost de 2017 després dels atemptats a Barcelona i Cambrils. I reforça aquest consell el fet que també era infermer la persona que va organitzar el triatge i va tirar endavant el dispositiu d’assistència a les víctimes a la Rambla de Barcelona.

Peña ha estat un dels protagonistes de la lliçó inaugural del curs 2019-2020 de la Facultat d’Infermeria, junt amb Amèlia Guilera i Carme Olivé, professores de la UB i autores del llibre Les infermeres en l’atemptat del 17A, que recull el testimoni de 28 professionals de la infermeria que van atendre les víctimes de l’atemptat terrorista i els beneficis del qual es destinen a les víctimes. Per a Guilera, el recull de testimonis és important per deixar constància d’allò que s’ha fet, especialment en una professió “invisibilitzada”: “La història necessita ser explicada per les persones que la fan possible”, ha explicat.

Un moment de la inauguració del curs 2019-2020 de la Facultat d’Infermeria.

Durant l’acte que s’ha fet a l’Aula Magna del campus Catalunya, Carme Olivé ha detallat alguns d’aquests testimonis, que permeten extreure’n aprenentatges, són “els sabers” de la infermeria. L’estudi qualitatiu que han fet conclou que els infermers i infermeres que van treballar en el dispositiu del 17A “són professionals que mostren els seus sabers, que treballen en equip, amb els cossos de seguretat, que s’organitzen i prioritzen. Coneixen els protocols i els adapten, irradien empatia i busquen elements per sentir-se segurs”.

La rectora de la URV, María José Figueras, ha destacat que el compromís amb la societat és precisament una de les competències transversals que els estudiants de la Universitat adquireixen, una competència, ha dit Figueras, que es va demostrar necessària en la reacció a l’atemptat del 17A.

Comiat de Roser Ricomà com a degana

La degana de la Facultat d’Infermeria, Roser Ricomà, finalitza dos mandats el dilluns 30 de setembre, motiu pel qual va fer balanç dels canvis especialment en el pla d’estudis a partir de l’entrada a l’Espai Europeu d’Educació Superior. “Li vam donar la volta al pla d’estudis i tenim un projecte docent en millora contínua gràcies al contacte constant amb els estudiants, les institucions i la societat”. També ha agraït la feina de l’equip de la Facultat d’Infermeria, que “està entregat a la causa de la formació als estudiants”.

D’esquerra a dreta, Roser Ricomà, degana de la Facultat d’Infermeria; María José Figueras, rectora de la Universitat, i María Jiménez, directora del Departament d’Infermeria.

La directora del Departament, María Jiménez, ha recordat Florence Nightingale, considerada mare de la infermeria moderna, per exhortar els estudiants a emprendre el camí de “la infermeria post-moderna”. De fet, es calcula que caldrà incorporar 125.000 infermeres al sistema sanitari en els propers deu anys, després que el percentatge de professionals de la infermeria sigui un 38% inferior a l’Estat espanyol que fa deu anys, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut.