01/04/2016

Els integrants del CEICS es troben per celebrar el reconeixement del projecte i establir línies de treball futures

Representants dels centres de recerca, centres tecnològics, hospitals universitaris i associacions empresarials relacionades amb els àmbits d’especialització, que formen part del Campus d’Excel·lència Internacional Catalunya Sud, s’han reunit aquest divendres per celebrar el reconeixement del projecte i per parlar de com continuar treballant de forma agregada en un sistema d’innovació territorial. En aquesta trobada hi han pres part representants de les administracions del territori i hi ha participat el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget

Després que el CEICS hagi passat el darrer procés d’avaluació amb la màxima qualificació i d’obtenir el segell definitiu de Campus d’Excel·lència Internacional, aquest divendres els agents implicats en el projecte i les administracions s’han trobat per valorar el projecte i plantejar-ne el futur.

Després de fer un repàs de les actuacions que s’han dut a terme des de l’inici del projecte, el 2010, el rector de la URV, Josep Anton Ferré, ha apuntat que tots els agents del CEICS formen part d’un sistema de coneixement i innovació i ha destacat que, com agents i com administracions d’un territori, és necessari un compromís compartit per alinear esforços i trobar noves complicitats. Ha incidit en el treball conjunt que sorgeix de les propostes derivades del FEDER, com els projectes d’especialització i competitivitat territorial (PECT) i les Comunitats RIS3CAT, l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya. A més, el rector ha destacat un nou instrument, la Càtedra Universitat i Regió del Coneixement, que dirigeix l’exrector  Francesc Xavier Grau i  que ha de servir per facilitar l’evolució i l’impuls de la vertebració del sistema d’innovació territorial.

Pel que fa al finançament del programa CEI, s’ha informat que aquest està en stand-by després de la darrera convocatòria  per a la consolidació de projectes de les universitats impulsores de projectes de campus d’excel·lència de finals del 2015 del Ministeri d’Educació, Cultura i Educació. La convocatòria ha concedit  prop de 250.000 euros al CEICS, que es destinaran a donar suport a iniciatives Erasmus+, per a un programa d’estades de doctors en empreses i per afavorir l’atracció de talent.

reunió-ceics-ctti-16

A la reunió hi han participat més de trenta personalitats, entre representants dels membres l’Associació Pol de Coneixement Catalunya Sud i responsables de les administracions locals del territori, així com persones que han contribuït al desenvolupament de la visió territorial. Hi ha pres part el president de la Diputació, Josep Poblet, el delegat de la Generalitat a Tarragona, Òscar Peris i el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, que prèviament s’ha reunit amb el rector de la Universitat. El conseller ha destacat l’èxit del projecte i les sinergies que ha generat al territori, principalment entre el sector del coneixement i l’empresarial.

La reunió entre tots els agents implicats en el projecte CEICS ha tingut lloc aquest divendres a la tarda al Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació de la Fundació URV, situat al campus Sescelades de la URV.

L’agregació d’un territori

La proposta del Campus d’Excel·lència Internacional Catalunya Sud (CEICS) es va articular a partir de cinc subcampus principals en els que s’alineaven les fortaleses territorials en formació, recerca, transferència de coneixement i teixit productiu: química i energia, nutrició i salut, turisme, enologia, i patrimoni i cultura. Complementàriament, durant aquest període, la URV ha anat desenvolupant l’enfortiment d’un sistema d’innovació territorial.

El CEICS ha suposat aprofundir en la relació de la URV amb les empreses i la societat del Sud de Catalunya i consolidar l’agregació estratègica de les diferents entitats i estructures de docència, recerca, transferència de coneixement i el sector productiu del sud de Catalunya, amb l’objectiu d’esdevenir un referent internacional en els àmbits d’especialització. Està integrat per 22 membres promotors i més de 100 col·laboradors regionals i aliats internacionals. L’any 2010 el Ministeri d’Educació va concedir al projecte la distinció de Campus d’Excel·lència Internacional (CEI) en la categoria de regional europeu. Aquesta distinció ha passat diferents processos d’avaluació fins a la definitiva, aquest mateix desembre, amb la qual se li atorga ja el segell definitiu. Durant aquests anys, el CEICS ha obtingut uns recursos de 14 milions d’euros.