02/08/2018
Els turistes són els millors promotors a les xarxes de les destinacions a les quals viatgen
Un estudi del Departament d'Estudis de Comunicació de la URV constata com vídeos i històries que es pengen a les xarxes socials durant els viatges són la millor eina de promoció turística
Un estudi del Departament d'Estudis de Comunicació de la URV constata com vídeos i històries que es pengen a les xarxes socials durant els viatges són la millor eina de promoció turística
Internet i les xarxes socials ens apropen a qualsevol racó del món a través dels telèfons intel·ligents. En els últims anys, les xarxes socials han incorporat la possibilitat de poder fer vídeos en directe i històries, que s’han convertit en un revulsiu de la promoció turística. Ara, un estudi liderat per Assumpció Huertas, del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili, ha constatat que aquestes noves eines s’han convertit en una potent via de promoció turística i una eina molt necessària per comunicar experiències.
La investigadora va fer un estudi qualitatiu amb un grup de discussió en què, a través de casos imaginaris plantejats, van arribar a la conclusió que els vídeos i les històries publicades a les xarxes socials s’associen a moments positius i idíl·lics més que no pas a situacions que puguin despertar sentiments negatius. Posteriorment, a través d’entrevistes en profunditat, es va comprovar que els vídeos en directe fan la sensació a qui els visualitza de ser molt a prop de la realitat i acostar-se a l’experiència turística gràcies a la immediatesa que transmeten. A més, si la persona que penja el vídeo és un contacte, s’incrementen encara més les ganes de viatjar a la destinació que es mostra. En les entrevistes fetes durant l’estudi també es va demostrar que les visualitzacions, les interaccions i comentaris amb els vídeos augmentaven molt més si es tractava de contactes d’amics i coneguts.
Pel que fa al potencial de les històries en la promoció turística, el que més van destacar els entrevistats va ser sobretot la incitació a anar a la destinació que se’ls mostrava a través de les xarxes. Aquest producte permet un relat cronològic més atractiu amb textos o imatges modificades per filtres, i això implica que es transmeti una imatge positiva de la destinació i inciti qui ho mira a voler anar-hi.
Els resultats d’aquest estudi posen de manifest que tant les històries com els vídeos en directe són una eina molt potent per fomentar les destinacions turístiques entre els usuaris de les xarxes socials, ja que el mateix turista fa de promotor perquè difon les destinacions a les quals viatja entre els seus contactes. Segons la investigadora, això comporta que aquestes publicacions multipliquin el impacte, la interactivitat i la participació dels usuaris, amb una influència superior a la que s’aconsegueix quan els canals oficials de les destinacions turístiques en fan al promoció. En aquest sentit, la investigadora manifesta que avui dia el turisme es basa en les experiències viscudes, i els vídeos i històries publicades a les xarxes s’han convertit en una eina ideal per donar a conèixer aquestes experiències.
L’estudi, per tant, indica que fomentar la publicació d’aquests vídeos i històries—a través de concursos o promocions, per exemple— pot permetre a les destinacions turístiques augmentar el nombre de visitants.
Referència bibliogràfica: A. Huertas. “How live videos and stories in social media influence tourist opinions and behaviour”. Information Technology and Tourism Volum. DOI: https://doi.org/10.1016/j.numecd.2018.05.006