16/07/2021 Entrevista

Maria Guasch Bové i Carmen Alicia Yáñez González, estudiants del màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa i del màster en Gestió d'Empreses Tecnològiques, respectivament

“El curs de la xarxa Aurora ens ha permès pensar en la idea més boja i desenvolupar-la”

Maria Guasch Bové i Carmen Alicia Yáñez González.

Maria Guasch Bové i Carmen Alicia Yáñez González són estudiants de la URV que han participat al webinar internacional “Intel·ligència artificial (IA) al i per al sud global. Què és la IA i per a què s’utilitza?”. Es tracta d’un curs que forma part del programa pilot de la xarxa Aurora, la xarxa europea d’universitats de la qual forma part la URV, que té per objectiu que els estudiants tinguin les competències necessàries per abordar els reptes socials. Els participants de diferents països van col·laborar en el disseny i desenvolupament de projectes tecnològics amb aplicació social.

Què heu fet en aquest curs impartit per la Vrije Universiteit Amsterdam?

C.Y.G: Durant quatre setmanes professorat de diferents universitats ens ha impartit formació sobre Intel·ligència artificial i el desenvolupament d’aplicacions TIC, amb l’objectiu d’aplicar-ho a un repte de recerca. En concret, havíem de dissenyar una aplicació per a l’aprenentatge de les matemàtiques per a nens i nenes d’entre set i nou anys d’una escola de primària a Sarawak, Malàsia.

S’aplicarà finalment en aquesta escola de Malàsia?

M.G.B: Tant als coordinadors com als docents del curs els ha agradat molt i ens han dit que un professor i un estudiant de la Universitat Sarawak de Malàsia desenvoluparan l’aplicació.

C.Y.G: Per dissenyar l’aplicació vam estar en contacte amb els mestres de l’escola on s’ha d’implementar, ens van donar tota la informació necessària per cobrir bé les necessitats dels nens i ens van enviar vídeos dels nens utilitzant l’aplicació.

Us ha canviat la perspectiva o heu adquirit noves habilitats?

C.Y.G: El curs ha fomentat el fet de preguntar “què necessites?” i pensar en la idea més boja i com desenvolupar-la. Ens han convidat a innovar, a anar una mica més enllà, a materialitzar una idea abstracta. I això està molt vinculat amb la intel·ligència artificial perquè pots imaginar qualsevol cosa i intentar desenvolupar-la. A més a més, treballar amb estudiants internacionals és una font d’enriquiment laboral i personal perquè desenvolupem habilitats com la capacitat d’adaptació, cerca de noves perspectives i atendre contextos específics amb diferent situació geogràfica, econòmica, cultural i sociopolítica.

M.G.B: També ens hem adonat que a tot arreu hi ha unes necessitats bàsiques, com ara l’educació, que és una de les claus per al desenvolupament, encara que aquí no es valora prou ni l’educació ni les ciències i ens trobem amb un mercat laboral molt complicat.

Què us ha aportat participar en un curs de la xarxa Aurora?

M.G.B: Ens divertíem al mateix temps que treballàvem i tan de bo el curs vinent puguem seguir participant perquè és una molt bona oportunitat per veure altres punts de vista. Vam poder salvar la diferència horària amb les companyes de la universitat de Malàsia perquè ens han deixat molta llibertat, i amb les companyes d’Amsterdam fins i tot hem acordat quedar presencialment.

C.Y.G: Independentment de l’àmbit de coneixement del qual vinguessis, podies entrar al curs i això feia que treballéssim perfils molt diferents: de pedagogia o d’enginyeria, com és el nostre cas. Quan hi participes saps que tindrà un impacte a la societat, i això es respirava en l’ambient perquè tots teníem ganes de treballar en el projecte durant el nostre temps lliure.