06/10/2026

El Servei d’Atenció Psicològica, el punt de referència dels estudiants per abordar el malestar emocional

El canvi de model en l’atenció a la salut mental a la URV ha permès atendre més persones i posar a disposició un recurs permanent en línia per gestionar l’estrès

El canvi de model d’atenció a la salut mental que la URV va fer el curs 2020-21 està donant fruits: el nombre d’estudiants atesos és ara major, els tutors i coordinadors acadèmics tenen un recurs per donar resposta als estudiants en cas necessari i s’ha integrat en el circuit de derivació el Servei d’Atenció a les Diversitats.

Així, des que el Servei d’Atenció Psicològica (SAP) és a càrrec de professorat del Departament de Psicologia de la Universitat, fa sis anys, s’han atès més de 800 persones. En els sis anys anteriors n’havien estat prop de 320. Aquest darrer curs 2025-26, la xifra d’estudiants atesos (181) és més alta que els anteriors en part per la posada en funcionament del programa VIVIM.

Es tracta d’una eina en línia i autoaplicada per a estudiants que volen gestionar l’estrès al seu ritme mitjançant recursos pràctics d’afrontament i autogestió basats en la teràpia cognitiva i conductual. Inclou recursos que ajuden a entendre el perquè de l’estat anímic, planificar activitats de millora, identificar i canviar pensaments negatius i desenvolupar estratègies útil.

Creat per Christopher Williams, investigador de la Universitat de Glasgow, s’utilitzava en centres d’atenció primària d’alguns països. La URV va fer-ne l’adaptació al català i al castellà i ha dut a terme un estudi per avaluar la viabilitat i els efectes de millora del programa VIVIM sobre l’estat emocional en els estudiants. De fet, per valorar-ne l’eficàcia, des del Servei d’Atenció Psicològica han atès els estudiants que integraven el grup control de l’estudi, la qual cosa també ha servit de crida als estudiants amb malestar emocional.

Els resultats de la prova pilot publicats a la revista científica Journal of Behavioral and Cognitive Therapy apunten a les millores en la depressió i l’ansietat dels qui finalitzaven el programa, malgrat que l’adherència al recurs fins al final va ser baixa. No obstant això, i veient la utilitat, el programa quedarà properament a disposició de tota la comunitat universitària un cop finalitzat l’estudi.

El Servei d’Atenció Psicològica

Fina Canals i Anna Huguet, professores i professionals de salut mental que porten el servei, també han centrat esforços aquests darrers anys en donar a conèixer el SAP. Quan van voler conèixer l’estat de la salut mentals dels estudiants ara fa quatre anys a través d’un estudi van adonar-se que aquest servei no era un recurs conegut entre la comunitat. Per això han intentat fer més visible el SAP, alhora que el boca orella està funcionant entre els estudiants, que poden demanar cita a través de la pàgina web i rebran una atenció confidencial i professional amb un màxim de tres consultes.

Canals i Huguet expliquen que el motiu de consulta més freqüent està relacionat amb problemes emocionals, que inclouen símptomes d’ansietat, de depressió, i estrès acadèmic. Però també detallen que es troben un nombre considerable d’alumnes amb trastorns del neurodesenvolupament que recorren al Servei d’Atenció Psicològica per malestar emocional i dificultats acadèmiques o d’adaptació. Una part d’aquests no tenen diagnòstic previ, per això se’ls recomana derivació externa per poder ser avaluats i rebre l’ajuda pertinent a nivell professional i també dins de la URV.

També vinculats amb els problemes emocionals es detecten casos de trastorns del comportament alimentari, situacions d’abusos presents o previs, obsessions-compulsions, o problemes d’addicció. En aquests casos es recomana rebre ajuda per centres o serveis especialitzats, ja que el SAP no pot oferir una teràpia completa ni substitueix la teràpia psicològica, psiquiàtrica ni els tractaments mèdics.

Siguin quins siguin, “els diferents problemes atesos poden tenir efecte de manera directa o indirecte sobre l’àmbit acadèmic”, conclouen Canals i Huguet.


Referència bibliogràfica: Anna Huguet, Josefa Canals-Sans, Christopher Williams, Feasibility of an internet-based cognitive behavioral treatment for university students with depression and/or anxiety: A mixed-methods single arm repeated measures study, Journal of Behavioral and Cognitive Therapy, Volume 37, Issue 1, 2027, 100627, ISSN 2589-9791, https://doi.org/10.1016/j.jbct.2026.100627.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV