22/12/2020

Es presenta la primera tesi del programa Martí i Franquès COFUND

Dimitrios Kioroglou ha estat beneficiari d'un dels 45 contractes predoctorals de la primera edició d'aquest programa d'ajuts a la recerca per atraure estudiants de doctorat de gran talent. El seu treball amplia el coneixement sobre alguns factors que influeixen en els processos de vinificació

Dimitrios Kioroglou als laboratoris de la Facultat d'Enologia de la URV.

El projecte Martí i Franquès COFUND (MFP-COFUND) té per objectiu atraure investigadors i investigadores amb gran talent d’arreu del món i oferir-los l’oportunitat de desenvolupar la seva carrera investigadora a la URV. Els contractes que s’ofereixen estan alineats amb els estàndards dels contractes Marie-Curie i milloren substancialment les condicions contractuals pel que fa a salaris i disposició de fons per a despeses de recerca. MFP-COFUND està cofinançat al 50% per la Unió Europea en el marc del programa COFUND-Doctoral Programme de les Accions Marie Sklodowska-Curie, del programa Horitzó 2020. L’altre 50% del pressupost ve de fons propis de la Universitat i de finançadors externs com el Banco Santander, l’IRTA o la Fundació Catalunya-La Pedrera. El programa, a més, compta amb el suport de la Diputació de Tarragona.

En la primera edició del MFP-COFUND es van oferir 50 places predoctorals, de les quals es van ocupar 45, en dues convocatòries (2017 i 2018). La segona edició del programa ofereix 50 places més. La primera de les seves convocatòries (2020) està actualment en marxa i properament, al llarg del segon trimestre del 2021, arribaran els primers 31 candidats seleccionats.

Macro d’una comunitat microbiana. Tots els processos de fermentació, com la vinificació, són el resultat d’una activitat microbiana. Crèdits: Egor Kamelev (Pexels License).

Dimitrios Kioroglou (Grècia) va ser un dels candidats seleccionats l’any 2017. Amb un perfil acadèmic centrat en la bioinformàtica, es va adscriure al grup de recerca Biotecnologia Enològica (BIOTENOL), on ha desenvolupat la seva tesi al llarg de tres anys, supervisat pels doctors Albert Mas iMaria del Carmen Portillo, ambdós del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV. Amb la seva recerca, que duu per títol “Anàlisi de les comunitats microbianes dels vins a través de metodologies de seqüenciació clàssiques i de segona generació (NGS)” ha aconseguit corroborar estudis previs, suggerir millores sobre les implementacions relacionades amb la bioinformàtica i l’estadística i ampliar el coneixement sobre diversos factors que influeixen en els processos de vinificació. Tot i que els resultats de la seva recerca tenen una aplicació directa a la indústria del vi, també poden ser de gran interès en altres camps relacionats amb l’estudi de les comunitats microbianes, com per exemple la recerca sobre la microbiota humana.

Durant els tres anys de contracte, el candidat ha rebut formació científica específica del seu àmbit de coneixement i també una àmplia formació en competències transversals. Aquest, la formació dels investigadors, és un dels pilars de les MSCA, i conseqüentment del MFP-COFUND, que pren com a referència l’European Charter for Researchers i els EU Principles for Innovative Doctorate Training, i incorpora els principis de la “triple i” de les MSCA: formació internacional, interdisciplinària i intersectorial. Més enllà de la formació a la URV, el candidat ha gaudit d’una estada de recerca de tres mesos a la Technical University de Dinamarca. Ara, la carrera investigadora del Dimitrios Kioroglou no s’atura i després del seu pas per la URV, encertarà una nova fase amb un contracte postdoctoral en una altra universitat.

La presentació de la tesi doctoral amb menció internacional va tenir lloc el passat 1 de desembre, en modalitat virtual, a la Facultat d’Enologia de la URV, i el doctorand va rebre la qualificació d’excel·lent Cum Laude. Fruit del seu treball de tesi, el doctorand, junt amb altres investigadors de la URV i de la Universitat Charles Sturt d’Austràlia, ha publicat ja sis articles en revistes d’alt impacte referents en el seu camp d’estudi com són Fermentation, Frontiers in Microbiology, Microorganisms i l’International Journal of Food Microbiology.

Referències: